torsdag 8 oktober 2015

Nya mord i Skanör/Falsterbo

Och sedan aldrig merOch sedan aldrig mer av Cecilia Lindblad

Ok, det går inte riktigt att skriva om den här boken utan att nämna en av sommarens PR-succéer ”Badhytten” som också är en deckare som utspelar sig i Skanör/Falsterbo och som kom i våras. Båda handlar om ett lik i en badhytt men de är troligtvis skrivna utan vetskap om varandra. Badhytten är mycket mer av en humordeckare, med tyngdpunkten just på humorn. Detta är tänkt som en mer traditionell deckare med en kvinnlig polis i huvudrollen och flera otrevliga mord. Jag tror att detta är tänkt som första boken i en serie av Cecilia. Det känns i alla fall som att hon investerat kanske mycket i sin huvudkaraktär, Monica Blom, som får mycket bakgrundshistoria och bygger upp relationer till sina nya kollegor på Vellingepolisen och människorna hon en gång känt i kommunen.

Monica Blom växte upp i Höllviken men lämnade orten för att jobba och utbilda sig till polis och gå vidare i livet. Efter en obehaglig härva med sexuella trakasserier och problem på sitt gamla jobb så blir hon dock omplacerad till Vellinge och flyttar tillslut ”hem” igen. Hennes föräldrar är döda sedan flera år och hon närmar sig de 40 men är fortfarande singel. Vissa av de gamla vännerna finns kvar men också jobbiga minnen.

Monica slängs brutalt in i verksamheten då hon knappt hinner börja innan ett lik hittas i en badhytt i Skanör. Mannen har uppenbart blivit mördad. Till att börja med får polisen svårt att identifiera mannen men sedan rullar mordutredningen igång. Kopplingar till kommunala affärsintressen och politiker gör att utredningen blir allt svårare och snart hittas även en av kommunens egna pampar mördad i sitt eget hem. Är dödsfallen sammankopplade? I så fall hur? Samtidigt försöker Monica börja om från början och skapa sig ett nytt liv på orten. Och någon verkar förfölja henne och det känns som mer än en slump att hon allt som oftast råkar ut för olyckor. Är någon även ute efter Monica?

Och jag gillar det här, det är en juste deckare med en bra början. Inga krusiduller. En traditionell deckare med en kvinnlig polis i huvudrollen som tillåts vara yngre medelålder (om än snygg ändå) utan familjeliv men med en del i bagaget. Lite av en traditionellt manlig polisroll, men utan alkoholprolem.:) Rätt skönt. Det blir mycket fokus på utredningen och fallet även om jag emellanåt kanske tycker att det pratas lite för mycket. Det är nästan lite för mycket dialog emellanåt. Jag uppskattar det där underförstådda, beskrivningarna och tankarna. Köttet på benen liksom. Även om det ligger en del mellan raderna i deras samtal också. Och även Monica är en grubblare. ”Vad menade han med det? Varför sa han så?”


På det hela taget en traditionell och spännande historia som inte sticker ut men som passar väl in i genren. Och jag tror nog att jag egentligen uppskattar den här typen mer än den mer humoristiska även om man kanske bör undvika att jämföra. De är ju trots allt helt olika saker.

3 kommentarer:

Bertil Persson sa...

Jag tycker personligen att det luktar copycat lång väg. Badhytten släpptes i Mars. Och sedan aldrig mer i September. Självklart har författaren till den sistnämnda inte kunnat undgå att boken Badhytten redan fanns ute. Håller med dig om att man inte ska jämföra genrer men skall oxå göra det just därför. Jag gillar inte råa mord och våldtäkt som förekommer i Och sedan aldrig mer.
Min röst gör till den snällare och roligare varianten Badhytten.
Bertil

bokomaten sa...

Njae, tycker nog att den enda riktigt stora likheten är orten. Liket i Badhytten är ju ändå en häst. Tycker dock att det är roligt om det banar väg för fler böcker och deckare på mindre orter i allmänhet och Höllviken/Skanör. :-) Finns ju knappt något därifrån trots att massor med människor turistar där varje år och många naturligtvis har sitt hem där också.

Cecilia sa...

Jag började skriva Och sedan aldrig mer redan 2010. Stora delar av handlingen är de samma nu i den färdiga versionen. Mitt arbetsnamn var länge Badhytten, men jag ändrade det när jag skickade in till förlag hösten 2014. Jag håller med Bokomaten om att det är kul att det nu kommer flera deckare som utspelar sig på Näset, det var precis min reaktion när Badhytten kom ut. Och om man inte gillar råa mord ska man såklart inte läsa om dem :) //Cecilia Lindblad