onsdag 14 oktober 2015

Bilkrockarfest!

Tänk om jag var ... ett fordonTänk om jag var ett fordon av Marielle Karlsson

För några veckor sedan tog jag emot ett stort paket från Idus förlag med böcker som jag fick äran att läsa och tycka till om. En av böckerna var ”Tänk om jag var ett fordon” av Marielle Karlsson och jag måste säga att jag är förvånad över att ingen kommit på den här briljanta idén tidigare. Jag har ännu inte träffat något barn som inte någon gång åtminstone har en fordons-period och en STOR del av barnen i Pocketens ålder är fullkomligt besatta av brandbilar, bilar, sopbilar mm. Och kanske att pocketen ligger i det övre spannet här för det är nog det intresse som har hållit i sig längst hittills. I ett år ungefär så har han tjatat om grävmaskiner, flygplan och den senaste kärleken tåg. Den här boken spelar helt på den kärleken och det intresset och jag tror att många, många barn kan hitta en favorit här. Pocketen är 2,5 nu men jag tror egentligen att den här passar bra från ca 1,5 år sådär och upp till 3-årsåldern.

Handlingen är enkel och lite av en upprepningssaga, ett koncept som funkar fint för de första böckerna. Det lilla barnet i boken drömmer sig bort och funderar på vad hen skulle göra om hen var ett fordon av något slag.  Allt skrivet på vers. Jag tror också att många barn kan växla i favoritsida i den här boken, allt eftersom intresset flyttas från tåg till båtar eller kanske bussar (en annan favorit här hemma). Varje sida visar upp ett nytt fordon och har en klurig vers som snabbt sätter sig, även om en del av texterna känns mer eller mindre krystade i ärlighetens namn…

Boken avslutas med en bilkrockarfest, något jag har förstått är stort i småbarnsåldern efter att ha sett oändligt många videos på youtube…

Inga kommentarer: