onsdag 23 september 2015

Tills döden skiljer oss åt, och sedan lite till..

Love Hurts
Love hurts Kim W Andersson

Då går vi vidare i det grafiska romanträsket och tittar på lite klassisk skräck i ny tappning. ”Love hurts” har blivit väldigt uppmärksammade och även översatts till engelska. Vilket inte förvånar mig ett dugg för oj vad jag tänker på gamla fina ”Tales from the crypt” som jag äääälskade när jag var liten. Blir lite varm inombords när jag läser det här och minns hur jag kröp ihop och myste när jag fick tag i någon gammal sådan serietidning. De fanns inte längre när jag var liten men gick att hitta på serietidningsantikvariat.

För det är ganska likt. Det är små korta serienoveller som alla på något sätt behandlar olycklig kärlek, eller lycklig med en makaber twist. Det är älskade som går i döden för varandra, det är folk som kommer tillbaka från graven för att hämnas på svekfulla kärleksobjekt och monster och zombier om vartannat. Hur härligt som helst. Dessutom snyggt tecknat. Det enda jag egentligen har något emot är att de är så otroligt korta, berättelserna. Bara några sidor långa. Små fragment och klipp. Det funkar ändå, men efter ett tag känner jag att det hade varit roligt med lite mer ramberättelse eller en lite djupare historia också, faktiskt. Det drar tyvärr ner intrycket lite, men jag vill ju ändå gärna läsa Love Hurts 2 , lite mer bokstavligt blodiga relationer piggar upp när världen runt omkring en ibland känns än mer galen.

Inga kommentarer: