fredag 11 september 2015

Fredag igen

En hel vecka har gått. En vecka av tårar, tandagnisslan och trötthet. Detta är visserligen en bokblogg men då och då också en blogg om kultur och när jag förra veckan nämnde att jag som alla andra blivit upprörd över bilderna i media och försökte göra vad jag kunde med pengar mm så var det naturligtvis genast ett troll inne och kommenterade. Jag plockade bort kommentaren men blir inte förvånad om det kommer fler igen nu. För även om kärleken har spirat den här veckan när folk har skänkt pengar och tid på alla möjliga ställen så har cynismen också tittat fram här och där. Klart att många kommer att ta ut sig nu, att engagemanget inte kommer att orka hålla i sig i flera månader. Men kanske gott nog? Bättre något än inget? Och varför gradera vem som har det värst? Jag kommer inte kunna ställa upp som språklärare hela våren, men jag KAN skänka pengar nu till Radiohjälpen m fl. Jag KAN lämna in kläder, handdukar och tvål även om jag INTE kan bädda sängar och koka soppa med en två-åring i släptåg. Initiativet vi gör vad vi kan är underbart, även om mycket energi visst blir missriktat och många får stå och sortera gamla otjänliga kläder som inte behövs.


Nå, det har varit en hektisk vecka även på jobbet. Mycket att göra på alla fronter med andra ord. Jag har svårt att hinna med i karusellen och ligger definitivt back i både läsning och bloggande även om jag närmar mig 100-strecket på lästa böcker i år. Räknar man Vem-böcker och antalet gånger jag läst ”God natt alla djur” så har jag dock säkert passerat 1000-strecket snart skulle jag tro. Tur att de är bra i alla fall. I helgen ska det sovas och städas och fixas och tyvärr även jobbas en del inte för nästa vecka. Förhoppningsvis fixas lite i trädgården också dock. Det är skönt att salta och syfta när man har mycket i huvudet. Man känner sig så produktiv liksom. Vad hittar ni på? 

5 kommentarer:

Tantaugusta sa...

Jobb och trädgård även här. Plus lite inomhusröjning. Och fem barnaktiviteter. Helgerna är snart mer stressande än vardagarna ;)

Lena sa...

Jag tycker att den situation som råder just nu i världen skapar så mycket hat bland människor så man blir faktiskt orolig.
Här har det varit en jobbig vecka hälsomässigt men hoppas att läsron finns under helgen.

Mrs E sa...

Jag ska sy färdigt min klänning, träna, laga mat, läsa böcker, städa, blogga och se på film med familjen. Förhoppningsvis blir det lika bra som det låter :-) Trevlig helg!

Eli sa...

Jag hade tänkt ta min första lediga helg på tre veckor men fick brottas med feber och hosta istället..

Och så har jag utmanat dig: http://elilaserochskriver.se/pa-flykt/

Bokomaten sa...

Vilken skön helg folk verkar ha haft! Här har det också hunnits med en hel del, men mestadels lekplatshäng. Eli, jag hoppar jättegärna på utmaningen!