onsdag 9 september 2015

Den lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry

Den lille prinsenDen här boken har stått i min hylla ganska länge utan att locka nämnvärt till läsning men en fransk klassiker som flera läser på franska i skolan där jag jobbar, jag tänkte ändå att nu i sommar så får det bli av så att jag har lite koll på vad det är de läser.

Det är en liten filosofisk barnbok som ska väcka tanker om hur vi lever och människorna omkring oss. En man tvingas nödlanda sitt flygplan mitt ute i öknen och möter en liten pojke som berättar att han kommer från en annan planet. Där lämnade han en blomma som han aldrig visade tillräckligt med uppskattning trots att han älskade henne. Något han förstått först i efterhand. Prinsen lämnar sin planet i jakt på nya äventyr och upptäckter och möter många underliga figurer på olika planeter. Det är människor som värderar pengar, alkohol, makt eller något annat högt av allt och som alla verkar ensamma och inte särskilt lyckliga.

Då prinsen kommer utifrån och inte alls förstår så ställer han frågor på saker som borde vara självklara och vänder och vrider på den ena filosofiska frågan efter den andra. Slutligen kommer han nog fram till att stört av allt är ändå kärleken.


Det märks att det här är en gammal bok och jag tror att den skulle ha skrivits lite annorlunda idag. Frågorna är fortfarande aktuella men presenteras på ett sätt som jag tror kan vara lite svårt att förstå om man inte pratar väldigt mycket om texten med sina barn. Vilket man ju naturligtvis ändå ska göra så på det viset fungerar den kanske ändå. Det har dock skrivits en hel el andra filosofiska böcker (hallå Sandvargen någon?) även om de fokuserar på andra saker och kanske inte känns lika melankoliska. För även om det är en fin berättelse det här så har jag en knut i magen hela tiden jag läser och den lämnar mig med en inte helt positiv känsla, faktiskt. Just för att det är ganska hemska men ändå viktiga saker den tar upp.

Inga kommentarer: