onsdag 12 augusti 2015

Två stycken totalt olika grafiska romaner men bra på olika sätt

Jag fortsätter min resa i den Grafiska romanvärlden det här året och i sommar har jag läst två mer eller mindre moderna klassiker.

Ghost WorldGhost world av Daniel Clowes

Jag har naturligtvis sett filmen Ghost World. Flera gånger till och med. Jag var trots allt tonåring på 90-talet. Jag såg faktiskt om den för inte så länge sedan också och den håller fortfarande. Kanske till stor del pga nostalgin i och för sig. Filmen följer den grafiska romanen väldigt, väldigt väl. Eftersom båda är visuella medium så är det kanske inte helt konstigt, men jag tycker nog att det är lite mer djup i filmen, men mer outtalat som man får läsa mellanraderna i serieromanen.

Historien kretsar kring två uttråkade tonåringar i ett litet samhälle i USA. Det här ryker av hopplöshet, framtidsrädsla men också sarkasm och en övertro på det egna jaget. Båda tjejerna tycker (naturligtvis) att de är överlägsna intellektuellt sin omvärld. Vilken tonåring har inte känt så? Samtidigt verkar ingen av dem ha några direkta planer för framtiden. Tjejerna är väldigt olika, men otroligt nära vänner. Sådana där som skulle kunna avsluta varandras meningar. Det märks att de både vill imponera på varandra, men också frigöra sig.
Egentligen händer det inte så mycket här. De fikar, tittar på folk, busringer och ganska odrägliga mot sin omgivning. Speciellt den stackars kille som de hela tiden lockar med sin spriande sexualitet som de inte riktigt vet var de ska göra av, trots att de egentligen inte är så intresserade av honom. Det här är så sjukt mycket 90-tal så jag blir helt nostalgisk. Ändå är det något som fattas. Det är fortfarande bra läsning. Jag flyttas snabbt 20 (1) år bakåt i tiden och känner för de där osäkra tjejerna som inte riktigt vet vad de ska göra av sina liv, men det tar slut så snabbt. Det är som ett litet fragment av vardagen. Jag hade velat ha lite mer.

The Sandman, Vol. 1: Preludes and Nocturnes (The Sandman, #1)The Sandman: Volume 1 Preludes & Nocturnes av Neil Gaiman

Sandman då. Detta är ju en superlång serie med serieromaner och jag har bara precis börjat. Detta är ju verkligen en klassiker och något av det Gaiman blivit mest känd för, ändå är det kanske framför allt hans böcker som folk läser. Det är väl kanske trots allt fortfarande så att många som läser böckerna inte läser serierna och tvärt om? Rätta mig gärna om jag har fel. Riktiga hard core fans läser förstås allt.:)

Jag har dock varit nyfiken på denna serie länge eftersom den är så känd. Till en början blir jag dock lite besviken för oj, vad rörigt och ändå faktiskt lite segt det är. Det tar lång tid innan jag kommer in i handlingen och överhuvudtaget börjar förstå vad det hela handlar om. Det här är lite av en ”superhjälte”-serie, men med en inte särskilt god hjälte i huvudrollen. Sandman är alltså faktiskt han, John Blund, ”Mr Sandman bring me a dream” som kommer med drömmar på natten till alla och en var. Och den som styr våra drömmar kan även styra vår sömn och vårt medvetande. Han kan välja att göra folkgalna, styra dem eller ge dem rofyllda drömmar om verkligheten är krass. Sandman, eller Dream som han kallas, tas tillfånga i början av boken och hålls fängslad av en ond man som hade hoppats på att fånga döden och kunna göra sig själv odödlig. Många år senare, efter att hand fångvaktare gått bort, så lyckas Dream fly och ger sig ut på jakt efter tre stulna ting som han behöver för att kontrollera folks drömmar. Det blir ett actionfyllt äventyr då han bl a kämpar mot djävulen och en maktgalen figur som försöker förgöra världen.


Boken heter Preludes & nocturnes och jag tror att det här är tänkt som en introduktion för det tar som sagt en förfärlig tid innan man kommer in i historien men sedan blir det ganska spännande. Framför allt historien med den komplett galne John Dee som försöker ta över världen från ett fik är både på ett märkligt sätt underhållande men också ganska spännande. Och det är också den som avslutar den här volymen, eller snarare epilogen till historien, då Dreams syster kommer och försöker trösta Dream som nu känner sig lite tom efter alla prövningar. En syster som visar sig vara den som skulle fängslats från första början, nämligen Döden. Jag kommer definitivt fortsätta läsa för att se om det är nu som serien kommer igång. 

Inga kommentarer: