tisdag 18 augusti 2015

Sommarens bästa -en tisdagsenkät

Kulturkollo kör tisdagsenkät och jag hoppar på! Den här gången frågar de oss samma sak som tusen pedagoger landet runt frågar sina elever: hur sommaren har varit? Så, här kommer mina svar!

Sommarens…

Bästa bok: Frågan är vad som räknas till sommar. Igår läste jag ut Maus av Art Spiegelman, en grafisk biografi om förintelsen som vart helt makalös. Om det är semestern som räknas så får jag säga ”A party in San Niccolo” av Christobel Kent. En lite äldre, ganska okänd deckare som utspelar sig i Florens. Hade nog inte beställt den om det inte vore för det, men OJ, vad glad jag är att jag gjorde det! Full pott! Kommer att skriva om den så småningom, men jag fick lite Carol Goodman-vibbar, fast i deckarform. Så himla bra!


Bästa tv/film: Igen samma, har just sett de första tre delarna av ”Partners in crime” ju, och de gillade jag enormt. Annars har vi plöjt TV-serien Castle i sommar. Massa nördig humor i deckarformat. Mycket trevligt.


Bästa dag: 10 år tillsammans med min man. Vi firade i Boboliträdgårdarna i Florens. En av de vackraste platser jag vet.


Projekt: Projekt ”slappna av” måste man anse avklarat när man kommer tillbaka till jobb och har glömt sitt ena lösenord. Inte till datorn, det har jag använt ändå, men till katalogsystemet. Sedan hade vi ju projekt "flytta" och sälja lägenheten men då husköpet föll igenom så fick vi ju liksom avbryta det projektet. 


Skönhetsupplevelse: Again with the Boboli-gardens.:-) Sedan är Ponte Vecchio I solnedgång också rätt nice alltså.

Nya bekantskap: vet inte riktigt. Inte upptäckt något nytt författarskap, skaffat någon ny vän eller lyssnat på ny musik. Om man inte räknar Olyckskorpen i ”Stadens hjältar” som gått varm här hemma när sonen har velat titta på film… Jag har upptäckt ett nytt nätverk med parfymnördar, om det räknas, då jag upptäckt hur roligt det är att träna luktsinnet att känna olika doftnoter. Men det är nästan mer vetenskap än kultur.:-D

Lärdom: Hmm…


Kulturupplevelse: Hmm… Jag fick gå på Uffizi-gallerierna själv en förmiddag när vi var i Florens och jag kunde ägna en hel halvtimme åt Botticellis Primavera. Hur den ser ut? Titta i min högerkolumn, har den där för att alltid bli påmind om att den finns.

6 kommentarer:

Monika sa...

Vi har också upptäckt Castle och slukar det ena avsnittet efter det andra :)

Boklysten sa...

Uffizigallellerierna skulle jag gärna besöka.

bokomaten sa...

Boklysten: jag har varit där en 5-6 ggr tidigare och älskar det lika mycket varje gång. Rekommenderas.

Monika: Ja, det finns ju otroligt många avsnitt också. Visste du att Castles "böcker " skrivits också, i efterhand? Ska vara ganska dåliga men det passar på något sätt också rätt bra ihop med serien. :-D

Monika sa...

Ha ha, det hade jag ingen aning om. Kollade precis och där var de minsann. Skulle nog faktiskt kunna tänka mig att läsa någon av dem :)

Helena (Kulturkollo) sa...

Det låter ju rätt fint - Florens, Castle och böcker med Carol Goodman-vibbar, klart godkänt :-)

FrökenChristina sa...

Castle :)