onsdag 26 augusti 2015

Se dig inte om av Anne Cassidy

Se dig inte om (inbunden)Jag har tagit lite paus med barn- och ungdomsläsandet under sommaren men några titlar klämde jag ändå in. Bland annat den här som jag absolut tycker att man kan läsa även som vuxen och få mycket ut av. Typisk crossover. För det är gastkramande spännande emellanåt.

Det här är fortsättningen på Cassidys uppmärksammade thriller ”En andra chans” som jag tyvärr inte har läst. Jag blir dock verkligen nyfiken nu för det refereras så himla mycket till händelserna i den boken här att jag undrar hur mycket man faktiskt skrev ut i förra boken egentligen. Långa kapitel är tillbakablickar och jag kan inte låta bli att undra över om de delarna faktiskt bara utelämnats från förra boken och om man som läsare då inte var SJUKT frustrerad?  Fick man inte alls veta vad som hänt?

Historien kretsar kring en ung tjej, Kate, som pluggar på universitetet och till ytan verkar vara lite osm vilken student som helst. Men Kate har ett förflutet. Detta är hennes tredje identitet och hon måste ständigt leva med lögnen och med vad hon gjorde. När hon var 10 år gammal dödade hon sin kompis och fallet blev ett av de mest uppmärksammade i Australien där hon bor. Nu försöker hon reabilitera sig in i samhället men skulden och rädslan för att bli upptäckt finns där alltid. I förra boken blev hennes identitet avslöjad av en journalist som arbetade på en bok om fallet som nu publicerats och finns i bokhandeln i stan där Kate bor. Men det är inte bara detta Kate har att tampas med. Ett litet barn försvinner från stranden en kväll och hittas så småningom mördad. Naturligtvis kallas kate in för förhör och rädslan att fällas för ett mord hon inte har begått ligger hela tiden där. Hon skriker på polisen att hon blir orättvist behandlad och de svarar med att hon borde skatta isig lycklig att hon får vara ute överhuvudtaget efter vad hon gjort.

Och där är det verkligt intressanta i den här boken. För man får verkligen sympatier för Kate men hon HAR faktiskt dödat ett barn, även om det var en jämnårig kamrat när hon själv var lika gammal. Det är ett fruktansvärt brott. Kan man någonsin helt sona för något sådant? Och vad händer med en människa efter att hon gjort något så förfärligt? Kan man verkligen förändras så mycket att man kan fungera normalt efter en sådan sak?


Det här är verkligen en riktigt bra thriller för alla åldrar från kanske 13 och uppåt och jag rekommenderar den varmt. Både pga av dess otroligt spännande intrig men också pga att det finns så väldigt mycket här att diskutera och som får en att verkligen tänka efter. Jag kommer definitivt att kolla in fler böcker av Cassidy om allt är lika bra som det här. 

Inga kommentarer: