torsdag 27 augusti 2015

Döden på Nilen av Agatha Christie

Döden på NilenNy utgåva på Bookmarks förlag. Det är inte första gången jag läser den här boken men det är första gången på svenska. Det är också första gången jag läser den i en så andlöst vacker utgåva! Jag menar TITTA! Jag skulle kunna ha den som poster på väggen!


Detta är verkligen en klassiker i dess rätta bemärkelse. Alla Christies böcker håller inte lika hög klass men det här är verkligen bra! Historien om den där ödesdigra kryssningen på Nilen tål att läsas om och om igen. Det är ett begränsat men stort antal deltagare och jag älskar den där slutna känslan. Att veta att det är en av karaktärerna i sällskapet (eller flera) som är skyldig, det gäller bara att lista ut vem. Boken börjar ju med ett triangeldrama. Den vackra och rika Linnet stjäl sin bästa väns fästman och bara några veckor senare är de gifta. Bästa vännen, Jackie, hämnas genom att förfölja dem på deras bröllopsresa. Vart de än tar vägen så dyker hon upp och står där, som en påminnelse om deras skuld. Och Mitt i detta dyker Poirot upp och tillsammans åker de på en ödesdiger kryssning nerför Nilen. Hatet äter upp Jackie och hon anförtror åt Poirot att hon drömt om att döda sin rival. Som mycket riktigt också blir mördad. Så, vem ligger bakom. Finns det fler på båten med motiv? Och med historier i bagaget som de kanske inte vill ska komma fram? Oh, ja. Allt under en stekande het Egyptisk sol. Och jag ÄLSKAR det! Åh, vad bra det fortfarande är! Detta är verkligen en klassiker som jag tycker förtjänar omläsning och har man den kvar så all the better! Historien fungerar faktiskt lika bra i översättning som original. Eller någorlunda i alla fall. Det är ju intrigen som är det viktiga här. Rekommenderas varmt.

Stay tuned för på måndag skriver jag om Badortsmysteriet! 

Inga kommentarer: