onsdag 8 juli 2015

Lilla Berlin –Leva life av Ellen Ekman

Lilla Berlin - Leva life (Lilla Berlin #3)Det behövs egentligen inte något jättelångt inlägg om det här albumet med stripar som jag slukade strax innan midsommar men inte haft tid att skriva om förrän vi kom hem från Italien. Ellen Ekman är för fasen briljant. Jag fattar inte hur hon så precis lyckas se detaljer och fenomen på ett sätt som både ger ett utifrånperspektiv men samtidigt så väldigt intimt mitt i prick. GUD, vad jag känner igen mig emellanåt och skrattar så jag gråter. Det här är guld. Ekman skulle kunna välta berg med den där precisa insiktsfullheten och sin penna. Det bästa är att hon ofta får en att tänka efter dessutom, att skratta åt sig själv, att fundera över en del egna ovanor som inte är något att vara så där väldigt stolt över. Samtidigt lyfter hon en i de där åsikterna och vanorna som man ibland tycker känns lite meningslösa. ”Vad tjänar det till”, typ. Så får man lite extra kraft och får känna sig duktigt och bra samtidigt. =) Suveränt.=) Ellen Ekman for president säger jag. Älskar också att klassikern ”hipster eller gubbe” har fått en massa uppföljare här. Också otroligt förtjust i ”naturprogramserien” där man gör närstudier av olika karaktärer. Speciellt som kan vara svåra att känna igen innan det är för sent, som i trubadurens fall. Plötsligt sitter man där och lyssnar på en dålig version av ”Save tonight” och undrar hur det gick till. Älskar´t. ÄLSKAR´T!

Inga kommentarer: