fredag 3 juli 2015

Festlig fredag


Ja, så sitter man på svensk mark igen. Svårt att fatta att jag åt frukost i Florens i går och sitter på jobbet idag och godkänner fakturor och plockar post. Ska visserligen gå på semester igen snart, men i ärlighetens namn gör det mig ingenting alls att vara här. Lugnt, skönt, ingen tvååring som skriker att han vill kasta sig i Floden eller framför en motorcykel. Verklig semester. Och vädret tog vi med oss hem, även om det slog i taket med magiska 40 grader i Italien igår och det inte går riktigt upp mot 30 här ändå. Jag gillar värme men vill kunna ta det lugnt i den och inte parera en galet uttråkad kille med värmeslag.=) Lilla älskligen visade sig dock vara bra mycket mer mammas pojke än jag trott då han frös och ville ha en tröja när vi var nere på 26 grader.

Tillsammans har vi letat efter Italiens alla katter och Pocketen lärde sig snabbt namnet på de vi träffade, inklusive min älskling som jag döpt själv och som visade sig fortfarande vara vid liv. En katt jag träffade i Florens för många år sedan och som tog bulldozern in i hjärtat på mig. Hon har räddat många dagar för mig genom bara sin existens.


Det blev dock få litterära events eller souvenirer. Det enda som fick följa med hem var en Ex Libris-stämpel och en olivoja som hette Dante. Haft mer litterära semestrar än så här kan jag meddela, då jag skrämmande nog också bara läste ut två ynka böcker på två veckor. Just nu håller jag dock på med vad som verkar vara en synnerligen lovande deckare. Christobel Kents debut som av en händelse också utspelar sig i Florens och som jag känner ett akut släktskap med den ena huvudpersonen i. Gina, utsliten småbarnsmamma på minisemester hos en gammal väninna, helt själv. Får se om det blir något läst i helgen, men troligtvis kommer vi mest att packa upp och njuta av att sommaren verkar ha kommit även till Sverige.

Inga kommentarer: