måndag 1 juni 2015

Walking Dead volume 10-12 av Robert Kirkman

The Walking Dead volym 10. Att vara eller inte varaJa, jag fortsätter då min djupdykning i Zombieland och läser vidare i Kirkmans epos. Jag har läst att vissa tycker att de här är några av de bästa albumen och att det blir mer otäckt än tidigare, vilket jag inte riktigt kan förstå. Samma nivå som när Generalen anföll och härjade loss i den illa gruppen kan det nog inte bli. Inte när det gäller blodighet i alla fall. Däremot tycker jag att Kirkman gör något annat väldigt intressant här. Rick, Carl och hans medresenärer tvingas inse att den dröm de haft om ett väl skyddat Washington med en eventuell lösning på alla problemen, den drömmen kanske bara är en lögn. Trots att hoppet falnar fortsätter de på sin resa då möjligheten ändå finns kvar och de har ändå inte några direkt bättre alternativ.

The Walking Dead: Volym 11 JägarnaThe Walking Dead Volym 12När de närmar sig så verkar det dock som att deras drömmar kanske inte besannas helt, men nära nog. Men när man levt som en desperat vilde i flera månader, kan man då acceptera något annat? Rick och flera av de andra i gruppen vågar inte tro att det samhälle de kommer till är på riktigt och sakta men säkert förstår läsaren att det kanske är den grupp vi har följt så länge som håller på att förvandlas till ”the bad guys”. Hejar vi på fel gäng? Fattar de verkligen rätt beslut?


Och just det där är väl intressant, tycker jag. Att karaktärer kan byta position och kanske så småningom tvingas rannsaka sina beslut och tankar. Jag är väldigt spänd på hur det kommer att gå nu, men jag har inte några höga förhoppningar. DET har man ju börjat lära sig av den här serien i alla fall och det måste jag säga att jag gillar. Det är en orgie i elände och bitter kamp. 

Inga kommentarer: