tisdag 2 juni 2015

Ny Gaiman för barn

Splods öga : ett galaktiskt äventyrSplods öga –ett galaktiskt äventyr av Neil Gaiman och bilder av Chris Riddell

Hmm… ja, det här är då Neil Gaimans senaste bok på svenska. En äventyrsberättelse med massor av humor för lite yngre barn, ca 7-9, skulle jag säga. Gaiman blinkar rejält mot Douglas Adams och Liftarens guide till galaxen här för det är inte någon handduk som visar sig vara det viktiga föremålet, men väl ett paket mjölk.

Och njae, jag är faktiskt inte tokförtjust. Det känns lite krystat och inte fullt så roligt som det skulle kunna vara. Pappan till två barn sticker en morgon iväg för att köpa mjölk till frukostflingorna och blir borta länge, länge. När han kommer tillbaka har han dock värsta ursäkten för på vägen hem från affären blev han nämligen kidnappad av utomjordningar och sedan skickad genom historien på ett galaktiskt tidsreseäventyr. Och hela tiden försökte han rädda mjölken och talade om för alla hur viktigt det var att han fick komma hem så att hans älskade små barn skulle kunna få sin frukost. Han träffar en dinosaurie, pirater och vampyrer. Och My Little Ponnys, eftersom flickan i familjen önskar ponnyer i berättelsen han berättar när han kommer hem. Alltså, när jag skriver ner det så låter det ju onekligen rätt roligt, men det är ändå något som gör att det känns… lite påklistrat. Nå, om barnen gillar det återstår att se, jag föredrar nog en del av Gaimans andra barnböcker för yngre barn. Ex Odd och Frostjättarna som är mer en vanlig äventyrshistoria, utan humor, men kan abslut ändå tänka mig att rekommendera det här till de kids som gillar humor och äventyr. Det är bara inte riktigt min kopp té. 

Inga kommentarer: