torsdag 4 juni 2015

Grekisk mytologi –Gudar, hjältar & monster av Michael Gibson

Grekisk mytologi : gudar, hjältar & monsterEtt tag när jag var liten (läs flera år) så var jag besatt av grekisk mytologi och läste allt jag kom över i ämnet. På den tiden så fanns det ett antal antologier men det som framför allt väckte min nyfikenhet från början var naturligtvis Maj Samzelius böcker ”Hjältar och monster på himlavalven”. Jag satt uppe hela nätter så där som man bara gör som barn och läste och läste och drömde mig bort med Jason och Herkules när jag låg hemma sjuk i feber.


När jag nu i vuxen ålder läser den här boken så får jag hela tiden en känsla av deja vú och det är inte så konstigt för när jag tittar närmare så kom den här boken först i tryck 1974. Det är med andra ord en uppfräschad nyutgåva, vilket jag inte hade registrerat från början. Så ja, jag har faktiskt läst den här boken innan. Fast för 25 år sedan. Det märks dock inte alls att den har 40 år på nacken för språket är lätt att följa, bilderna är lockande och berättelserna är ju tidlösa. Jag gillar verkligen att nya generationer kommer att plöja igenom det är och fängslas av berättelserna om ”Det gyllene skinnet” och ”Orfeus och Eurydike”. Det är verkligen en massivt omfattande bok det här som klämmer in både trojanska kriget och Odysseus resor men det går å andra sidan aldrig så djupt ner som vissa samlingar gör. Fullt tillräckligt även för en insatt läsare dock. Jag gillar det och tänker att det är passar superbra till så väl vuxna som till yngre läsare. Perfekt för de som läst om ”Nordiska väsen” de senaste åren och vill gå vidare. Det har ju kommit en hel del sådan spännande samlingslitteratur på sistone. I höst kommer dessutom Ordalaget bokförlag som ger ut den här boken, även ut med syskonboken ”Nordisk mytologi” av Brian Branston. Även det en nyutgåva och en bok som jag tror skulle passa de eleverna som gillar att läsa äventyrshistorier och berättelser om oknytt och sagoväsen. 

Inga kommentarer: