torsdag 21 maj 2015

Tjohoo, Ms Spotswood! Det här gjorde du bra!

Systrars öde
Systrars öde av Jessica Spotswood


Så fick jag då äntligen läsa den avslutande delen i Spotswoods fantastiska trilogi om Systrarna Cahill! Vilken spänning! Vilken dramatik! Det här är verkligen skitbra OCH det håller hela vägen!! Jag blir så glad när man hittar något sådant här som dessutom inte riktigt faller under någon av de rådande bästsäljande kategorierna.
Äntligen får vi upplösningen och svaret på profetian om de tre systrarna som ska leda landet in i en ny världsordning av antingen fred eller terror. Vem är det som kommer att dö? Vilken syster står som ansvarig? Kommer Finn att få tillbaka minnet? Kommer Inez att manipulera Maura och hela Systraskapet till att störta bröderna? Ja, ni hör ju!

Jag älskar det! Cate ansluter sig till motståndsrörelsen och inser att det finns fler än en handfull häxor som tycker att brödraskapets regim är allt annat än önskvärd. Människor från alla samhällslager, både män och kvinnor, vill kämpa för allmän rösträtt och ett nytt styre. Det avslöjas snart också inom Systerskapet att det är Tess som oraklet i profetian och snart kommer dödshoten emot henne. Magiska dödshot. Frågan är om hon är stark nog att stå emot dem, eller är hon på väg att bli galen? Inbillar hon sig alltihop?

Finn och Cates historia utvecklas också och blir så fin att han börjar framstå som en riktig favorit bland manliga hjältekaraktärer! Det är så himla fint beskrivet av Spotswood och man blir ju alldeles kär i dem båda två. Trots att jag tycker att Cate är aningens gnällig emellanåt. Hon ÄR stora syster och får många gånger rätt när jag kan tycka att hon kanske skulle släppa på garden lite…


Det är absolut en värdig avslutning , full av dramatik, eld, kärlek och intriger och våldsamheter! Det enda jag kan sakna är att en av de karaktärer som fick ganska mycket utrymme i första boken, Paul, knappt nämns i den här boken. Är han helt bortskriven trots att han var barndomsvän med hela familjen i åratal? Bara för att det inte blev han Cate? Kändes konstigt att släppa karaktären bara. Även om det finns andra man är mer intresserad av. Hur som helt! Är så glad att vi fick ett bra avslut på den här trilogin även om jag tycker så bra om dem att jag mer än gärna skulle läsa MER om systrarna och deras öden.

Inga kommentarer: