tisdag 19 maj 2015

Florens baby!

Japp, vi har inte varit i Italien sedan vi gifte oss i Florens 2011 men innan dess var vi ju ofta i städernas stad och många städer där runt om kring också för den delen. Behovet är enormt med andra ord. Vi kommer med all säkerhet inte att röra oss så mycket utanför stan, vi kommer helt enkelt inte resa runt lika mycket som förr. Det är svårare med en 2-åring. Vi har dock bokat TVÅ VECKOR av underbar italiensk atmosfär om bara en månad! Konst, arkitektur, trädgårdar och platser vi lärt oss att älska och tänker oss att återvända till. Det kommer bli en helt annan upplevelse att göra det med ett litet barn, men förhoppningsvis blir det lika bra ändå. Vi får helt enkelt lära känna de mer barnvänliga ställena och inte gå ut och äta så mycket. Korta museibesök och promenader i Boboli istället för timmar på Uffizi och restauranger vid floden.

Nu har jag ju en redan ganska diger läslista och har läst ganska mycket litteratur med anknytning till Florens, men jag har faktiskt beställt 4 nya böcker på ”Better world books” och har både en Ferrara-deckare (av Giuttari) och en Cellini-deckare av kent som jag inte har läst. Den senare har dock fått så dålig kritik att jag funderar på att hoppa över den… Har ju köpt hennes ”The crooked house” (som dock inte är Italien-baserad) istället och har high hopes då den ofta hamnar på samma listor som ex ”Kvinnan på tåget” av Paula Hawkins.


Från BWB har jag beställt förljande: Lost Daughter av Lucretia Grindle och Florentine Revenge, Late Season, A Party in San Niccolo och The Summer House. Alla Christobel Kents tidiga romaner, och sedan har jag Villa Triste av Lucretia Grindle stående i hyllan och väntar på att få låna den senaste Homan-deckaren av Jan Mårtensson på biblioteket. Enbart för att den ska ha Florens-anknytning naturligtvis.:) Dessutom har jag Silvia Avallones Marina Bellezza på lut här och den lär ta sin lila tid att plöja igenom… 

2 kommentarer:

Jenny B sa...

Så härligt med Florens! Och lästid! Och en liten tvååring som vill göra oväntade saker! Hoppas ni får en fin resa i litet annorlunda tempo än tidigare. :)

bokomaten sa...

Ja, lästid är ju tyvärr minimal men man gör så gott man kan. Mycket konst, en del musik och mycket kultur ska det väl ändå kunna bli hoppas jag.