torsdag 28 maj 2015

Bodo Bodo Filoo av Svenska Barnboksakademin

Antologi_omslag.inddDetta är en samling med berättelser, dikter och ramsor som Svenska barnboksakademin har sammanställt. Den skiljer så tillvida att det är material som är framställt av de som sitter i akademin och inte en antologi så att man har tagit ”de bästa sagorna för barn” eller ”svenska dikter” allt är nytt och framtaget specifikt för den här boken. Man riskerar alltså inte att få ännu en samling där man har hälften av sagorna i andra samlingar eller utgivningar redan.

Bodo bodo Filoo är den berättelse som inleder boken, en historia om en liten flicka som klär ut sig till trollkarl och trollar så att alla gör som hon vill. Även om samlingen riktar sig till barn mellan 3-6 så gillar min 2-åring denna berättelse också. Mycket för att han gillar att leka med ord och Bodo bodo filoo låter ju himla kul när man säger. Det finns en del andra berättelser här som faktiskt funkar fint även till en yngre person, yngre än min pocket också. Framför allt tänker jag på en historia om några katter, hundar och kaniner som leker på en lekplats och inte säger så mycket men visar vilka som får vara med och inte. Historier med mycket bilder är ju tacksamt. Sedan finns här svårare historier också och personligen gillar jag verkligen Mårten Melins dikter för de minsta bäst. Så himla fina om det där lilla som kan vara så viktigt. Just att få vara med t ex.

Jag uppskattar det här väldans och det är en bok som varar i många år. Man plockar helt enkelt fram de berättelser som passar åldern. Det finns till och med historier som passar skolåldern. De flesta börjar ju skolan i Förskoleklass nu, dvs 6 år.


Jag tänker att det här kan vara en ganska perfekt doppresent eller 1-årspresent. Just för att det är något som varar lite och att man inte riskerar att ge bort samma sagor som någon annan (om de inte köper samma bok förstås). Dessutom är det hög kvalitet på alla berättelserna och dikterna. Jag läser för mitt eget höga nöjes skull. 

1 kommentar:

Carro sa...

Superfin verkligen!