torsdag 30 april 2015

Walking Dead 3-5 av Robert Kirkman

The Walking Dead volym 5. Anfall är bästa försvarThe Walking Dead volym 4. Köttets lustarThe Walking Dead volym 3. I tryggt förvarJag fortsätter ta mig an Zombie-apokalypsen och avverkade för någon vecka sedan ytterligare tre album i serien av Robert Kirkman. I den senare av dessa tre förekommer en hel del förfärlig grymhet, människor emellan. Det blir allt tydligare att et inte är Zombierna utan människorna som är den verkliga faran också nu. Lagar och regler är satta ur spel och det bildas små kolonier och samhällen med helt egen hierarki och ordning. En grupp med människor från lägret ger sig iväg för att se vad som hänt med en helikopter som störtat och under sina efterforskningar blir de tillfångatagna av en grupp rebeller och terrorister. 

I männens läger råder ordning men stor grymhet. Man anordnar romerska gladiatorspel och matar sina Zombier med förbipasserande människor som de tar tillfånga. De våldtar och plågar, men det är också så att allt bara antyds, man får inte se så mycket av det faktiskt nedtecknat. När en kvinna våldtas så får man se gången i cellen bredvid plågas av skriken, man får inte se det faktiskt hända. Och det är också helt tydligt och klart att det här är något felaktigt som alla med någon form av moral tar avstånd ifrån. Våldet glorifieras aldrig.


Så visst är det fruktansvärt, men jag börjar också tycka att det är en allt mer intressant historia, även om jag fortfarande inte är helt fast. Förmodligen mest för att jag har svårt ör grafiska romaner snarare än pg av historien. Jag har blivit så van vid att läsa text att jag inte läser bilderna på det sätt man egentligen ska i en grafisk roman. Jag fortsätter dock min djupdykning i apokalypsen så får vi se vart det leder. 

2 kommentarer:

Lena sa...

Den här serien funderar jag på att köpa åt min make. Han gillar att läsa seriealbum.

Bokomaten sa...

Man ska nog ha intresse för just skräck eller liknande dock också, eftersom de är rätt speciella.=) Jag börjar bli lite fast trots allt.