torsdag 23 april 2015

Bildriket -en konstbok för unga av Rosie Dickins

Bildriket - en konstbok för ungaGud, vad jag hade älskat den här boken när jag var så där 8-9 år. Jag hade verkligen sugit i mig varje ord och bild och jag måste erkänna att det är nästan så att jag gör det nu också. 

Boken listar 35 av världens mest kända målningar och flera av mina personliga älsklingar finns med. Bla Primavera av Botticelli som man kan se lite längre ner här på bloggen och Millais Ofelia. Fakta om målningarna blandas med enkla fakta om konstnären, epoken eller sättet att måla på. Boken går in på detaljer utan att bli tungsint för texten är luftig och lätt att läsa. Trots att det verkligen är en omfattande faktabok så blir den verkligen lätt att läsa och jag tycker definitivt att den passar från 8 år och uppåt. 

Tavlor från flera epoker och områden presenteras, även om det är den västerländska konsten som presenteras. Det är inte en uppslagsbok utan ett personligt urval. En orientering. Vi börjar med Jan va Eyck från 1300-talet.Amolfinis trolovning, som jag minns från min mammas sovrumsvägg. Boken sveper sedan genom århundradena och avslutas med Warhol och Hockney. 

Precis så här lättsamt och lustfyllt tror jag verkligen att en konstintresse skapas. Eller bara lite allmänbildning. Hur som helst är den en finfin bok som jag tror skulle kunna uppskattas av allt från 8-åringar upp till kanske 12.

Inga kommentarer: