torsdag 2 april 2015

2 April Internationella barnboksdagen -London

Den skrikande trappan (inbunden)Ja, idag arrangerar Boktjuven bloggstafett med tema Internationella Barnboksdagen och nu klockan 18 är det min tur! Eftersom jag befinner mig i London för närvarande så tänkte jag att det kunde passa att skriva lite om böcker som utspelar sig här! Min vana trogen så plöjer jag naturligtvis alltid lite böcker innan jag reser iväg för att peppa. I år har jag läst både vuxenlitteratur och barnlitteratur. En av de första jag plöjde var ”Den skrikande trappan” av Jonathan Stroud. Första boken i nya serien ”Lockwood & co” där del två också har släppts precis. Det är en fantasyäventyrshistoria med inslag av Sherlock Holmes och rejält med skräck. Och en hel del Londonscener. Fast den utspelar sig några år in i framtiden så lyckas den med konststycket att även ge lite steampunk/victoriana-vibbar.

The Greatest Adventures of Sherlock Holmes utav Doyle, Sir Arthur Conan
Victoriana, ja. En av de roligaste perioderna i Englands historia, i alla fall att läsa om tycker jag. Jag bestämde mig dessutom för att läsa lite ovan nämnda Holmes också innan avfärd. Speciellt som jag köpte en jättefin samlingsvolym på bokrean här om veckan. Historierna om Sherlock Holmes håller verkligen än idag men om man vill ha lite enklare varianter så kom Argasso med en riktigt underhållande serie för några år sedan som handlar om det där gänget med gatpojkar som Holmes sade sig använda då och då. Serien heter ”Pojkarna på Baker Street” och är skriven av Anthony Read. Det är action och massor av stämning direkt från sida ett och jag vet flera av mina elever på skolan som verkligen har gillat de här böckerna. Typiska 9-12-årsböcker och passar faktiskt otroligt nog såväl 9-åringar som 12-åringar vilket de böckerna inte alltid brukar göra.

När det gäller London- och Englandslängt finns det ju egentligen inget bättre än Harry Potter-böckerna men eftersom jag jämnt tjatar om dem i alla andra sammanhang så tänker jag inte göra det här. Jag ska bara nämna att det är så roligt att det finns en massa platser i London som man kan besöka om man vill HP-turista. Framför allt Warner Brothers utställning en bit ifrån London är ju galet magisk. En stor del av min påsk-resa kommer att gå åt till att nördshoppa Harry Potter-prylar och kanske att det blir ett återbesök där ute också.

Only väg is uppMen det finns ju mer London-litt och allt är inte fantasy och Victoriana. Min nästa bok i högen på nattduksbordet är Emmy Abrahamson roliga trilogi om Filippa Karlsson som flyttar till London för att gå på teaterskola. Humor-böcker är dessutom otroligt sällsynt på ungdomshyllorna så jag ser enormt fram emot att få läsa de här. Jag har läst lite böcker av Abrahamsson tidigare och skrattade mig halt fördärvad åt "Min pappa är snäll och min mamma är utlänning".

Dr Jekyll och Mr HydeJag kan dock inte hjälpa att jag kommer tillbaka till det Victorianska England hela tiden. Det finns ju så mycket! Vi ska i dagarna ha tema på skolan där jag arbetar och läsa en del klassiker. En av böckerna som igår i temat är Stevenson klassiska ungdomsbok ”Dr Jekyll och Mr Hyde” som jag läste som tonåring då jag nördigt nog slukade ganska mycket annat av Stevenson också. Jag ser verkligen fram emot att få sätta tänderna i denna klassiker än en gång för även om den är otäck så är det så mycket London det blir. Och i en klassisk ungdomsroman dessutom. Mumma. Överhuvudtaget tycker jag att det är roligt med klassiska barnböcker och idag, när alla elever ständigt efterfrågar skäck och rysligheter så är det extra roligt att plocka fram klassiker och visa på att det suget minsann funnits där rätt länge.

Har du själv några favoritböcker som utspelar sig i London, eller kanske England? Och jag rekommenderar definitivt också att titta in på de andra bloggar som skriver i stafetten idag. Speciellt om du är intresserad av barn- och ungdomslitteratur. Här är hela schemat.

Kl   8 Boktjuven 
Kl 10 Lyrans noblesser
Kl 12 Sincerely Johanna
Kl 14 Bokform 
Kl 16 Västmanländskans bokblogg
Kl 17 Lilla Bokhyllan
Kl 18 Bokomaten 
Kl 20 Sofies bokblogg
Kl 22 Bak bok mat
Kl 24 Boktjuven

Nästa blogg i schemat är således Sofies bokblogg, en blogg jag följt i flera år som som jag verkligen rekommenderar. Om ni inte varit inne hos Lilla Bokhyllan som publicerade före mig så rekommenderar jag verkligen att ni hoppar bakåt i schemat också. Eva på Skånskan är otroligt kunnig, framför allt när det gäller böcker för lite yngre barn.

1 kommentar:

Boktjuven Ingerun sa...

Ja, engelska barnböcker är ofta roliga och lite absurda.