onsdag 11 mars 2015

Så funkar det! Av Conrad Mason

Så funkar det!
När jag var liten fanns det en bok-serie som hette ”Så funkar… ”, det vill säga ”Så funkar det, Så funkar kroppen” osv. Det är egentligen bara dessa två böcker jag minns från min barndom så det är möjligt att det bara var dessa två. Så funkar det var i alla fall en superbok som jag vet kommit i nytryck om och om igen och jag ääälskade den liksom många a mina vänner.  Vad det var var en faktabok om lite allt möjligt, olika uppfinningar och hur de fungerade osv. Och detta är faktiskt precis samma sak, fast med ett annat upplägg. Hela boken r byggd som en julkalender med luckor att öppna på varje uppslag om man vill veta mer om någonting. På det viset får man in fler bilder och lite mer text på varje sida. Däremot är det inte så himla många sidor för boken är gjord i tjock kartong, något man ju annars mest ser när det gäller pekböcker.

Det finns ingen direkt logik i vad det är för fakta man klämt in här, bara lite olika spännande prylar och annat man kan lära sig om. Enkla uppfinningar som hjulet får ett eget uppslag och lite svårare och mer avancerade uppfinningar kommer längre fram. Bäst gillar jag uppslaget med cyklar och det med musik. I ärlighetens namn är det i många fall på helt rätt nivå (eller nästan för svårt) för mig också att ta in. Men det handlar nog om intresse och jag och motorer är inte bästa vänner… Ett barn som facineras av detaljer och vill veta hur saker hänger ihop kommer att älska det här. Alla de där som gärna läser faktaböcker istället för skönlitteratur. För att det är kul att läsa om liksom, de kommer verkligen att gilla det här. Dessutom tror jag att det faktiskt kan vara en bra bok att läsa tillsammans. Lite som en högläsningsbok fast man utforskar den ihop istället. Bäst tror jag att den passar för lågstadieåldern, så där 8-9 år, eftersom det är lagom många sidor i även om varje sida är full av information. Jag tror dock att även äldre och yngre säkert kan få ut en hel del av den här boken också.

Dessutom ser jag att det även i denna serie finns en bok om kroppen och även en om rymden. De heter dock Inte ”Så funkar…” utan ”Titta in i.. (kroppen, universum)”.

2 kommentarer:

Ylva sa...

Ja! Jag minns också Så funkar det och Så funkar du som spännande. Googlade lite och ser att det är en Kaufman som skrivit flera funkarböcker. Nä, motorer... Maken försöker prata bilar med mig ibland (som när vi måste köpa en) men jag vägrar att fatta något om hästkrafter.

Bokomaten sa...

Ja, tänk att de där gula och blå böckerna faktiskt finns än idag. Har flera ex på jobbet som eleverna läser i då och då. Blir ju helt nostalgisk.