torsdag 5 mars 2015

Lång väg hem av Eva Dolan

Lång väg hem (inbunden)Lång väg hem av Eva Dolan

Ja, den här deckaren har ju minst sagt fått mycket uppmärksamhet för att vara en debutroman. Dessutom vald till en av tidernas 100 bästa deckare av Lotta Olsson i DN! Världen över har den prisats som något av det bästa som hänt i deckar-genren de senaste åren och vad tycker då jag? Tja, jodå, den är väl helt ok. Jag önskar att jag kunde säga att jag sögs in i berättelsen, att jag brydde mig om karaktärerna och upprördes av samhällskritiken. För det är verkligen en skildring av en politisk baksida, det är det ingen tvekan om. Problemet är bara att jag faktiskt inte bryr mig särdeles mycket om någon av personerna i boken, varken offer eller poliser. Eller nej, det är inte sant, inledningsvis läser vi om en mas, Paolo, gästarbetare som i praktiken hamnar i slavläger och bevittnar grymhet som man bara förväntar sig i krigsdrabbade områden. Honom bryr jag mig faktiskt om. Och det är fruktansvärt och förfärligt att läsa och mycket välskrivet. Det känns ändå bara som att själva intrigen liksom aldrig djupnar.


Missförstå mig inte, det är spännande så det räcker och jag lyckas faktiskt inte räkna ut hur det hänger ihop men det kan lika gärna bero på att jag faktiskt inte engagerar mig tillräckligt. Fast det är otäckt och smutsigt och skildrar den absolut otäckaste delen av Englands botten. Inte endast i våld utan även i social misär. Människor som kommer till väst i hopp om att tjäna en slant att skicka hem men som hamnar i slaveri och prostitution och lika ofta försvinner för att aldrig synas igen. Människor som trillar igenom skyddsnätet utan att någon egentligen verkar bry sig. Det är otäckt, skitigt och väl skrivet men ändå är det något som inte drar in mig riktigt som sagt. Definitivt en otäck och spännande deckare som har mer att säga än enbart underhållning, men jag hade nog väntat mig lite mer. Dolan har höga ambitioner med sin historia och de målen når hon, men jag tycker nog att den passar bättre som samhällsskildring än deckare då.

2 kommentarer:

Lena sa...

Har denna stående oläst i bokhyllan.

Bokomaten sa...

Har ju fått mycket uppmärksamhet så kan abslut vara värd att lsäa bara pga det.