tisdag 24 mars 2015

Kokbokslängt

Green Kitchen Travels : Hälsosam vegetarisk mat från hela världen
I år släpps det ju galet mycket spännande kokböcker som verkligen gör mig nyfiken. Tänk att det bara för några år sedan inte fanns en enda vegansk kokbok på svenska och otroligt få vegetariska sådana. Nu expoderar det ju av grönt på kokbokshyllan. Här är lite av det jag är nyfiken på i vår. En del har redan släppts, annat får vi vänta på.


Från veganens skafferi : fler än 60 inspirerande och lättlagade recept
 Green Kitchen Travels är uppföljaren till succén Green Kitchen Stories. Dessa recept är inspirerae av familjens resor och har alltså en lite mer internationell prägel.


Vår Kokbok VeganFrån veganens skafferi av Dunja Gulin är översatt från engelskan och är lite mer av en baskokbok om jag förstår det hela rätt.Här får man massor med hjälp med att ex göra sin egen nötmjölk och är nog en sådan där bok smo man kan sätta i händerna på folk som undrar "vad veganer äter". Nyfiken blir jag i vilket fall eftersom jag inte kikat på originalet heller.

Gröna soppor & smoothie bowls : 90 vegetariska receptHåll i hatten och titta på det här: Vår kokbok Vegan. Trodde vi någonsin att detta skulle hända? Jag gjorde det nog i alla fall inte. En riktig baskokbok i alla hem som nu kommer i vegan-upplaga. Det är ju så man baxnar. Hoppas att den håller också, men det tror jag nog.

Gröna soppor & Smoothie Bowls: 90 vegetariska recept innehåller inte bara soppor och smothies trots titeln. Enligt infon ska här även finnas recept på lite olika tillbehör som till exempel bröd och granola. Smoothie Bowls är förresten helt enkelt smoothies man äter i skål. Det har jag gjort rätt länge, att man helt enkelt använder ex mixad frukt till Müslin istället för soygurt ibland.

Någon som köpt eller provat dessa kokböcker redan? Jag har en något ansträngd ekonomi för tillfället men är jättesugen på ett storköp snart ändå.. 

1 kommentar:

Eli sa...

Stor längt på de här böckerna! Själv brukar jag låna dem på bibblan först och sen köpa om de är värda det ;)