tisdag 24 februari 2015

Mellanåldersböcker på Bokrean

Eftersom bokrean officiellt börjar imorgon så tycker jag att vi kör lite fler bokreatips, eller vad säger ni? Kanske lite barnböcker denna gång? Jag kan i alla fall berätta vad som omåttligt populärt på skolbiblan och vad som har bra pris! Vi kör lite mellanåldersböcker den här gången. Även denna gång är titlarna klickbara.

Pensionat Vidablicks gåtaPensionat Vidablicks gåta av Katarina Genar är en historia i samma anda som Ingelin Angerborns omåttligt populära spökhistorier. Denna är MINST lika poppis på skolan där jag jobbar och den är dessutom riktigt bra. Ett gammalt hus, glömda hemligheter, sviken kärlek, hur bra som helst ju!

En annan läskig spökhistoria är Skogens systrar av Petrus Dahlin. Otroligt poppis och förbaskat läskig. Man behöver inte läsa fortsättningarna men jag såg att trean, fast inte tvåan, också går på rean. Några böcker i Petrus Dahlins deckarserie om Dilsa finns för övrigt också på rean. Framför allt tjejer tyvärr som läser dem har jag märkt, ofta för att det är lite kärlekstema på böckerna.

Slumpens bokSlumpens bok av Åsa Lind är en bok som kommit lite i glömska men som verkligen sticker ut som annorlunda och spännande. Lagom mycket mystik blandat med vardagseralism. Tyvärr tar den lite tid att komma in i men är såå värd det när man väl kommit en bit. Passar även lite äldre kids egentligen, gärna upp i tonåren.
Bronsdolken 1 - Den utstötteBronsdolken 1 av Michelle Paver, ni vet hon med Vargbröder-serien? Denna bok går verkligen, verkligen hem hos de om läst ”Spejarens lärling” och inte vet vad de sedan ska ta tag i. Och de är ganska många kan jag säga.

Ett hus utan speglar
Ett hus utan speglar av Mårten Sandén är också en historia i Angerborns anda som jag bokpratat om otaliga gånger och som brukar gå hem.

Den första flickan skogen möter av Moa Eriksson Sandberg kan man lätt tro är en spökhistoria den också, som utspelar sig i mystiska skogar utanför Göteborg. Det stämmer dock inte alls för det här är en klassisk deckare med 12-åringar som befinner sig precis så där mittemellan barn och tonåring. Liten varning dock, man kommer vilja läsa fortsättningen för historien får ingen riktigt ordentlig upplösning här...

Det går ju klassiker på rean också. Tordyveln flyger iskymningen av Maria Gripe är ju mångas absoluta favoritbok från barndomen (även om jag föredrog Agnes Cecilia om jag var tvungen att välja) och finns nu i nytryck.

2 kommentarer:

Snowglitter sa...

Åååh jobbar du som bibliotekarie i en skola? Mitt drömjobb :) Jag har faktiskt beställt Pensionat Vidablicks gåta åt mig själv även om jag är 23 år ;) Tyckte den verkade så mysig

Bokomaten sa...

Japp, japp. Och det är för det mesta precis lika roligt som det låter.=) Hoppas du villar Genars bok, den är himla mysig.