torsdag 5 februari 2015

Lilla Berlin 1 av Ellen Ekman

Lilla Berlin. Del 1, So last yearHalleluja, alla mina crushes på sistone är ju kvinnliga serieskapare. Ellen Ekman är inget undantag. Jag har sett hennes stripar i Sydsvenskan, på fejjan, Instagram, ja, lite varstans. Precis som alla andra antar jag. Jag har dock inte läst dem på det här viset, samlade i ett album tidigare. Jag ställde mig i kö på bibblan redan i höstas men Ekmans popularitet är stor! Först nu blev det min tur men boy oh boy var det värt det! Jag är kär. Jag skrattar cyniskt och svart åt elaka iakttagelser, rodnar av skam och självinsikt ibland och fnissar lika ofta igenkännande fast utan att direkt skämmas. Jag menar, hur många av oss sitter inte där på fredagskvällen framför Kristian och Fredrik, utan att skämmas ett dugg över att maniskt försöka komma på vart de är på väg? På varje uppslag hittar jag en strip som jag tänker: ”denna måste jag visa för maken” om, eller ”haha, denna borde jag lägga upp på instagram eller posta i samband med det här inlägget. Man kan ju inte kopiera hela boken och lägga ut dock. Ekman sätter fingret på mycket av det som är lite småabsurt i vardagen och som man inte alltid tänker på. Hon får en att skratta åt sig själv samtidigt som man lika många gånger tänker ”JAAA!!! Precis, äntligen någon som tar krafttag och säger som det är om killarna på bussen som tar all plats!” Eller de smårasistiska människorna som tror att de kommer undan med allt genom att säga ”men det får man väl inte säga i det här landet”.

Ellen Ekman är en talang som inte knyter näven i fickan utan sätter pennan på pappret istället. Sådan tur för oss! Tänk er lyckan över att inse att del 2 finns inne på bibblan också, och att del 3 släpps i mars!

Och förresten, här är en för delar av bokbloggarmaffian säkert bekant känsla.=)

Inga kommentarer: