onsdag 18 februari 2015

Kokböcker på rean

Jag är tillbaka på jobb, i alla fall tillfälligt, har tid att titta igenom bokrean en smula. Det slår mig att det finns massor av bra böcker, både för barn och vuxna men även en del kokböcker av intresse på rean. Jag började titta på Adlibis och slängde sedan en kik på Bokus sida också. Klicka på titlarna för att komma till respektive shop.

Här är mina tips!


Hittar den i alla fall på adlibris och även om det inte var den bästa kokbok som kom förra året i mitt tycke så är den suveränt för stressade barnfamiljer och de som kanske inte äter enbart vegetariskt eller just har börjat. Detta är kokboken jag skulle ge min vän, tvåbarnsmamma och med dåligt samvete för att de inte äter tillräckligt med vegetarisk mat men orkar inte tänka om. Jag skulle också ge den till kollegan som letar efter en enkel vegetarisk kokbok utan för mycket pretentioner och till svärisarna som inte riktigt vet vad de ska laga när man kommer på besök.


Inte någon egen favorit då den inte direkt är vegansk så den står inte i min egen bokhylla, men en foodievän till mig svär vid den. Han har älskat sönder sitt exemplar och är en sådan där typ som rostar sitt eget kaffe och gärna skulle kärna sitt eget smör om han bara hade tid och möjlighet.



Alltså, det är ju trots allt Bergenströmskarna och denna är så vacker att bläddra i. Både enklare och svårare recept. Sällan veganska förstås, men man kan göra om. Utsågs till Bästa kokbok i måltidsakademiens kategori Dessert 2010! Även på Bokus.


Ännu en dreggelvänlig kokbok med just söta saker. Innehåller såväl kakor som marmelad och ofta med en egen twist. Finns även på Bokus.


Ja, detta är så oveganskt det kan bli men tycker att all annan motivering än att det är Nigella är onödig. De finns ävenBokus.

Vegetariska kokboken (inbunden)Bokus vegetariska dragplåster är Vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundqvist 

som säljs för löjliga 65 kronor om man har medmera-kort. det är ett standardverk och har fått massor av priser. Personligen inte en favorit då jag tycker att den innehåller på TOK för få recept. I alla fall om man ska jämföra med Rutiga Kokboken, som jag tror att det är tänkt då den har snarlig layout fast grön. Hur som helst en bra bok att ha i hyllan.


Lisens soppor (häftad)Alltså, vem minns inte dessa recept från sin barndom? En rejäl nostalgitrip om inte annat och jag tror att de funkar fint än idag.


Detta är en häftad variant av Forslins kokbok och om du inte trodde att du behövde en hel kokbok med bara soppor? Ta en titt i den här. Bara bilderna kommer att få dig att vilja ha torsdag varje dag i veckan. 

2 kommentarer:

Vicky sa...

Tack för tips! Det blir nog ett par kokböcker i min bokrea beställning :)

Bokomaten.. sa...

Vad roligt! Beställer du och hämtar sedan i Sverige eller beställer du till Italien?