tisdag 13 januari 2015

Varitéartister och mord i Brighton

The Zig Zag Girl
The Zig Zag girl av Elly Griffiths


Jag ligger grymt efter med mitt recenserande känner jag. Den här läste jag under julhelgen men har inte kommit mig för att sätta mig ner förrän nu. Elly Griffiths är ju främst känd för att vara mamma till böckerna om Ruth Galloway, bokbloggarmaffians favorit-arkeolog. Hon har dock skrivit en del annat och även detta är en helt fristående bok från Galloway-serien.

The Zig Zag girl utspelar sig på 50-talet i bl a Brighton och längs Englands sydkust. Eller egentligen i stora delar av hela England eftersom det är resande cirkus- och varitéartister vi pratar om.
Detective Inspector Edgar Stephens arbetar som polis i Brighton och får ta hand om ett mycket speciellt och makabert mord. En kvinna hittas mördad på ett sätt som påminner honom om ett trollerinummer han såg en gammal vän från kriget utföra vid ett tillfälle. The Zig Zag girl, konsten att såga en kropp i tre delar utan att orsaka skada. Stephens letar reda på sin gamle vän, Max Mefisto, och snart blir det också allt tydligare att mordet, som bara är det första, har kopplingar till Max och Edgar och den specialstyrka de var medlemmar i under kriget.

Detta borde passa mig som hand i handske. Brighton, 50-tal, Varitémiljöer och kopplingar till andra världskriget. Ni hör ju! Det låter ju helt fantastiskt. Ändå är det något som fattas. Det kan vara att jag hade höga förväntningar men det känns som att gnistan inte finns där. Den som behövs för att få miljöerna att komma till liv. Det är en hyfsat spännande historia men för att bli riktigt spännande hade man behövt bry sig mer om karaktärerna och få en känsla för miljöerna och inte bara vilja veta hur det går.


Jag har ingen aning om det är tänkt att bli en serie det här och i så fall kommer jag garanterat ändå att läsa fortsättningarna men det är inget som engagerar mig mer än något annat. Karaktärerna känns faktiskt lite… platta? Men de kanske är tänkta att utvecklas? Och nu var jag i och för sig extra sugen eftersom jag är ganska förtjust i Brighton i litteraturen även om jag aldrig besökt staden. Det blir dock ganska lite miljöbeskrivningar från staden så som skönlitterär reselitteratur skulle jag nog inte heller rekommendera den. 

Inga kommentarer: