måndag 19 januari 2015

Rapp dialog, humor, romantik och massor av intriger i ny urban fantasy!

Outtalat
Outtalat av Sarah Rees Brennan

En del av julhelgen ägnades även åt den här boken, en nyskriven fantasyhistoria som utspelar sig i England i den fiktiva lilla staden Sorry-in-the-vale. Här har familjen Lynbyrn styrt i generationer men de senaste åren har det varit lugnt och tyst sedan hela familjen tog sitt pick och pack och flyttade.

Kami Glass bor  i Sorry-in-the-vale men har egentligen aldrig träffat på någon ur familjen då de gav sig av när hon var väldigt liten. Många gånger har hon dock hört folk säga saker i stil med ”jaja, men Lynburns är i alla fall inte kvar” när något tråkigt har hänt. Kami Glass har dock själv en hemlighet. Hon har nämligen en röst i sitt huvud som har funnits där så länge hon kan minnas. En pojke i hennes egen ålder som hon kan prata med när som helst och som kan läsa hennes tankar på samma sätt som hon kan läsa hans. Vem det är har hon aldrig fått reda på men det kommer snart att ändras. Dessutom verkar det som att familjen Lynburn, med två systrar och deras respektive familjer nu har kommit tillbaka till staden och med dem stor fara. För är det någonting som byborna verkar vara överens om så är det att man ska akta sig för Lynburns.

Och jag älskar verkligen det här. Det dryper av rapp dialog och humor samtidigt som det är kryddat med spänning, kärlek och massor av intriger. Jag kommer att tänka på Rubinröd-trilogin av Kerstin Gier som även den innehöll mycket humor. Här är mer intriger dock och jag tror att jag gillar karaktärerna här bättre. Det skrivs på tok för få roliga böcker och även om detta främst är en romantisk urban fantasy så skrattar jag högt många gånger när jag läser. Jag längtar efter nästa del som jag misstänker är planerad till nästa vinter. Mer sådant här! 

2 kommentarer:

Lena sa...

Har denna väntandes i hyllan. Skall bli spännande att läsa.

Mrs E sa...

Tack för tipset!