tisdag 27 januari 2015

Litteralund

Cornelia Funke, Salla Simukka, David Almond
Cornelia Funke, Salla Simukka och David Almond, bild från Litteralunds hemsida

Det är inte jättemånga litterära händelser i södra Sverige under året även om det har kommit en hel del på sistone som ex lokala Julbokmässan i Malmö och naturligtvis Internationell författarscen. Ett av de större evenemangen som hållit igång i 10 år nu är dock Litteralund. Det är en bokfestival som ofta går lite obemärkt  förbi eftersom det handlar om barn- och ungdomsböcker. De senaste åren har den skalat ner till endast en konferensdag och med ett spikat program. Jag minns med glädje de mer påkostade åren då det kom internationella namn, låg över två dagar och hade ett digert program man kunde välja mellan. I år verkar det som att de tänker återgå till forna glansdagar för en snabb kik in på hemsidan lovar ett namn jag önskat i många år nämligen CORNELIA FUNKE! OMG! Jag plockar fram Bläckhjärta och kommer att stå självande i signeringskön! Förutom Funke ser jag att David Almond och Salla Simukka kommer. Simukka skrev ju den otroligt spännande ungdomsdeckaren Röd som snö förra året och jag har längtat efter uppföljaren ända sedan dess. Det verkar dessutom som att det blir en två-dagars-konferens och det öppna programmet för allmänheten lär inte bli sämre med sådana namn. Hoppas så att jag kommer att få ihop det på jobbet så att jag kan gå dit. Annars får jag väl ta in på Funkes hotell och stalka henne till hotellfrukosten. 

4 kommentarer:

Miriam - Schitzo-Cookie's Book Blog sa...

Pinsamt att jag aldrig varit på det som bott så länge i Lund nu :P

bokomaten sa...

Äh, vi får stalka Cornelia Funke ihop i år istället, Kakan! :-)

Sandra sa...

Hej!
vad roligt att du skrivit om Litteralund på din blogg!
Jag undrar om det går att mejla dig angående vår skrivartävling som tar plats för ungdomar på litteralund?

Vänliga hälsningar,

Sandra Boadu
Kulturförvaltningen
Lunds kommun

Bokomaten.. sa...

Hej Sandra! Självklart går det att göra det, men den gäller väl endast ungdomar i Lunds kommun? Vet att skolprogrammet endast riktar sig till dem i alla fall. Lite synd då jag vet flera som gärna hade kommit som inte går i Lund men antar att det blir fullt ändå och då får man ju förstås prioritera eleverna i den egna kommunen.