onsdag 21 januari 2015

Inga gudar jämte mig av Caroline Eriksson

Inga gudar jämte migDetta är andra boken av Eriksson i hennes tänkta serie ”Svenska mord” där hon tar mer eller mindre uppmärksammade gamla rättsfall och bakar ihop till rysligt spännande historiska deckare på gränsen till skräckromaner. Jag har inte läst ”Djävulen hjälpte mig” än men den står i hyllan på vänt hemma och om den bara är hälften så spännande och genomarbetad som den här så duger det för mig. För det märks att Eriksson gjort ett gediget research-arbete innan och under skrivprocessen.

Inga gudar jämte mig utspelar sig under slutet av 1800-talet då kyrkoherden Anders Lindbäck kommer till Silbodal. Ett litet samhälle i Värmland med stor fattigdom. Äntligen har han fått sin egen församling men det är en sorglig samling medlemmar han har. Många är sjuka, fler är fattiga och det råder stor misär. Gudstron och respekten för kyrkan är däremot stark. Lindbäck känner pressen på sig från kyrkan att ”städa upp” i församlingen och han känner också stor omsorg om sina församlingsmedlemmar. Många super och den lokala krogen ser han som ett hot mot hälsa och redlighet. Snabbt blir han också mycket omtyckt i församlingen för det märks att han har ett stort hjärta även om han bor ihop med två kvinnor i prästgården, vilket måste ha varit otroligt okonventionellt under 1800-talet.

Som läsare förstår vi också att Anders Linbäck bär på sina egna demoner. Han har kämpat sig upp ur svår fattigdom och har inte alltid levt ett enkelt liv. Snart verkar det förflutna också vilja komma ikapp och jagar hans samvete.  När flera församlingsmedlemmar går bort under mystiska omständigheter så fattar rättsväsendet misstankar och en otäck historia rullar upp.

Alltså, det är ju bara så himla otäckt det här! Flera gånger kommer jag att tänka på Elisabeth Östnäs otäcka ”Feberflickan” som var en helt hopdiktad historia om hur det skulle kunna ha gått till om ”Lizzie Borden” hade bott i Lund. Den där krypande otäcka stämningen och känslan av att vara isolerad mitt i en samling människor finns däremot där. Det är så himla läskigt och spännande.


Det är ett gediget och intressant arbete Eriksson har tagit sig för och jag ser med spänning fram emot att även läsa hennes första bok.

1 kommentar:

Maria sa...

Tyckte Djävulen hjälpte mig var riktigt bra, trots att jag visste vad som skulle hända. Ser fram emot att läsa den här. Jag är alltid på jakt efter bra historiska romaner och jag gillar kriminalgåtor.