torsdag 1 januari 2015

2014 års bästa kokböcker

Ja, vilket år 2014 har varit när det gäller kokboksutgivningen! Jag kan inte komma ihåg när det senast kom ut så här många bra kokböcker på ett enda år. Att välja de fem bästa visade sig vara bra mycket svårare än jag först tänkte. Jag tänkte dock att nyårsdagen kunde passa bra att presentera sina favoriter på, så här bara några timmar efter alla nyårslöften. Så här kommer de, mina favoriter från 2014!

1. Green kitchen stories –Läckra vegetariska vardagsrecept av David Frenkiel & Luise Vindahl
Så mycket nytt, grönt och enkelt. Vardagsrecept, jo visst, men tycker allt att här finns mycket som kan användas till nyårsmiddagen också. 

2. Kokboksmåndag: Det vilda köket – mat från naturen året runt av Rune Kalf-Hansen och Lisen Sundgren
Kokboken som inspirerade mig till att börja plocka björklöv och leta kirskål bland allt ogräs i trädgården.

3. Det goda enkla av Anna och Fanny Bergenström
Tänk att jag funderade på om jag skulle köpa den här eller ej. Det är ju inte den enda kokbok av Bergenströmmarna som jag har i hyllan om vi säger så. Massor av användbara recept (det är en BIBEL det här) trots att det inte är en vegetarisk kokbok egentligen. Fantastiskt fin.

4. Stora boken om naturligt glutenfri bakning av Karolina Tegelar
Som vegan får man ofta frågan ”Men saknar du inte kakor? Äter du aldrig efterrätter och gott?” Då är det bara att langa fram den här. Finns inte en kaka, inte en godisbit som man inte kan hitta en variant på här känns det som. Maränger? Inga problem. Biskvier? Jojomensan.

5. Mera Vego av Lisa Bjärbo och Sara Ask
Jo, jag har visserligen inte använt den här så vansinnigt mycket, men jag har rekommenderat den till både höger och vänster. Alla de som vill ha en köttfri dag i veckan, som vill dra ner lite på köttintaget och äta mer vegetariskt men som inte har tid att lägga om hela sitt tankesätt. De som egentligen gillar vegetarisk mat men som har 3 minuter på sig på kvällen att snabbt komma på kvällsmat och sedan 20 minuter på sig att göra den. Ärligt talat kvalar jag in i den sista kategorin rätt ofta också. Trött, hungrig och har en lucka på en kvart då pocketen är upptagen framför Pettson och Findus med Bokomaken. Vad 17 gör jag, snabbt som attan?


Ja, det har kommit många fler bra kokböcker i år. Jag ville dock göra en koncentrerad lista med några få guldkorn. Året 2014 var verkligen året då vegoböckerna kom starkt i Sverige. Så himla roligt. Tidigare år har man ju fått leta med förstoringsglas för att hitta en vegansk kokbok på Svenska t ex. I år kom det dessutom en mainstream vegansk mattidning, av Mattias Kristiansson som även gjort kokboken VEGO. Det trodde jag aldrig skulle hända. Hade ni någon favorit i årets kokboksflöde?

Inga kommentarer: