måndag 15 december 2014

Kokboksmåndag: Vego –vegansk mat för alla tillfällen av Mattias Kristiansson

Vego : vegansk mat för alla tillfällenJapp, kokboksmåndagarna fortsätter och här har vi en av få men ändå flera veganska kokböcker i årets skörd. Mattias Kristiansson står bakom tidningen Vego och driver även bloggen Vegoriket.se.

Detta är vad jag skulle vilja kalla en baskokbok för den nyblivne veganen, något som det faktiskt inte kryllar av därute. Många veganer och vegetarianer har fått lära sig själva att laga god och näringsrik mat och har ofta skaffat ett nördigt matintresse på kuppen om de inte redan hade det innan. Därför finns det en del kokböcker som liksom förutsätter att man kan en del och har tid till mycket. Snabbmat för den stressade småbarnsfamiljen eller singeln som gärna tar genvägar och lagar enkel mat, det finns det förvånansvärt lite. Det är i alla fall min upplevelse. Även om det börjar komma mer. Detta är dock ett typiskt exempel på en sådan bok som dessutom är ganska användbar om man tappat en del inspiration mellan barnmatslagandet och stressandet mellan jobb och förskola… Det är många för mig vanliga rätter som falaffel, falska sniglar (men fanken vad gott det är) och lite olika pastasorter och grytor. Potatisgratäng med rökt tofu var däremot en hit jag inte kommit på tidigare. Och flera av rätterna är sådant jag lagat ofta men glömt bort och blir glatt påmind om för att variera pizza/pasta/risotto-veckan.

Det är dessutom en kokbok som inte dömer. Kanske är läsaren bara nyfiken på veganskt? Kanske har man tänkt sig en vegansk dag i veckan? Jag har massor av sådana vänner, som inte riktigt vågar och känner sig skyldiga varje gång de träffar mig och säger att de tänkt laga mer vegetariskt och veganskt men att det sällan blir av. Tror den här kan passa dem utmärkt. Det är däremot inget för den inbitne köttätaren som bara: ”näe, det går inte att göra riktigt god man utan min oxfilé”. För det är främst vardagsmat här, även om det finns en del tyngre mat också och en del sjukt smarriga efterrätter. Det märks att tyngdpunkten ligger på gottiset, precis som i tidningen. Här kommer det fram lite mer avancerade recept men även här finns det lite småkakor och sorbet.


På det hela taget en trevlig kokbok, framför allt för nybörjaren och den som tappat inspirationen i vardagen. Kanske inte så mycket för den inbitne kokboksälskaren och vane veganen däremot.

1 kommentar:

Miriam - Schitzo-Cookie's Book Blog sa...

Hoppas jag får den i julklapp =)

Har den som rec-ex i pdf och har testat grekiska brugar-receptet, urgott ^^men vill ha den "på riktigt" med =)