måndag 1 december 2014

Kokboksmåndag: Vego Jul

Dagens kokboksmåndag är en lite annorlunda måndag, jag tänkte nämligen skriva om senaste numret av tidningen Vego. Tänkte det kunde passa så här första december och allt! Jag älskar julen och brukar alltid shoppa på mig någon veggomattidning innan jul för att komplettera mina 100 julkokböcker... Därför blev jag glad när Vego Jul damp ner i lådan. Jag har läst och redan testat något recept i tidningen. Det är inte bara julmat i tidningen även om helgen tydligt genomsyrar hela numret. Godaste pepparkakan testas (hemmagjorda förstås, annars Annas och Cederpepparkakor) och nyårsmenyn ges förslag på. Avokadotimbalen ser smarrig ut men jag har inte testat att göra en. 

Det är dock efterrätterna och godiset som alltid lyfter den här tidningen, tryffeltårtan och chokladfondanten (eller båda!!!) känns som lyxiga och maffiga efterrätter att föreslå till nyår eller kanske även till jul. 

Men det är inte bara jul, som sagt, pumpalasagnen gjorde vi häromdagen och jag tyckte visserligen att den blev god men bokomaken tyckte att den blev fantastisk. Allt med pumpa brukar i och för sig gå hem här. 

En del är genvägar men det är ju inte fel en stressad december, en del känner jag igen och gör redan då och då. Det gör dock inget. Det räcker gott med julstämningen som tidningen förmedlar och grönkålspajen med filodeg är nästa måstesak att testa hör hemma. Grönkål+snabbmat=supertips!

Inga kommentarer: