onsdag 5 november 2014

Stora boken om bilar, båtar, tåg, och flygplan av Alain Grée

Stora boken om bilar, båtar, tåg, flygplan (inbunden)Snacka om retro-feeling. Det här ser ut som en bok min mamma hade kunnat läsa, men med lite uppdaterat innehåll. Bilderna ser ut att vara tagna från en bok från 50-60-talet, men texten är mer modern. Texten ja, den är luftig, stor och kortfattad men det är en hel del svåra ord med ibland. Förlaget rekommenderar den för åldern 4-8 år ungefär och de stora bilderna och den luftiga texten gör också att jag tycker att en kanske är för enkel för äldre år än så. Å andra sidan, hur många 8-åringar vet vad en fläktrem är?

Ja, det är en ganska ojämn bok, men många barn tycker ju att det är roligt med svåra ord. Att på ena sidan visa hur man sätter ihop en bil i bilfabriken när man på föregående sida just frågat om barnet kan berätta vilka av fordonen på bilden hen har sett: taxi, buss, husvagn osv? Det är blir väldiga hopp i svårighetsgrad. Kanske en bra bok att läsa högt tillsammans med barn i olika åldrar dock?

Roligt är att skyddsomslaget går att ta loss och insidan blir en fin affisch med olika fordon och titeln på boken. Än så länge tycker min pocket att affischen är roligast och pekar på brandbilen och ropar ”tuutuutuu” men så är han ju bara 1,5. Han uppskattade verkligen de rena fina bilderna dock, och det är något jag verkligen tror kan hänga med upp i åldrarna.

Sammanfattningsvis så är jag lite kluven. Det är verkligen otroligt fina bilder som sagt, men svårighetsgraden är varierande. Det är ju också stor skillnad på en 4-åring och en 8-åring, som utgör målgruppen. Kanske att det är tänkt att det ska finnas lite för hela spannet här? Jag är dock inte helt övertygad.

Inga kommentarer: