torsdag 6 november 2014

Rapunzel, Törnrosa och Den fula ankungen

Barnens stora sagoskatt (inbunden)Barnens stora sagoskatt –Historier av Bröderna Grimm, H C Andersen, Wilhelm Hauff, Charles Perrault

Ordalaget Bokförlag har gett ut en jättefin och lagom påkostad sagosamling som lyckas med konststycket att både ha med de välkända (Hans och Greta, Rapunzel, Törnrosa m fl) och mindre kända historier som i alla fall jag inte läst förut. Hauff och Perrault är kanske inte så kända i Sverige? Det är dock Perrault som står bakom Mästerkatten i stövlar och det finns faktiskt för mig okända historier av Bröderna Grimm här också. Som Päronskaft. Det är stora, fina och färgglada bilder som illustrerar och jag minns med värme mina egna sagosamlingar från när jag var liten. Som jag läste sönder och bläddrade i tills de mest bestod av trådar. Flera av dem har jag dock fortfarande kvar. En sagosamling SKA vara påkostad och rolig att bläddra i fram och tillbaka.

I övrigt är det inget som sticker ut i den här utgåvan. Inga uppslag eller bilder som lockar ögat mer än något annat (utom möjligen de supervackra bilderna som illusterar Törnrosa), men det är en jämn bok. Däremot så slår det mig när jag nu läser flera av de här i vuxen ålder att jag har lite problem med de faktiskt berättelserna. Saker jag inte tänkte på som barn. Inte bara att de är våldsamma, men att det ibland tittar fram en unken världssyn som inte känns riktigt i takt med tiden. Speciellt med de feministiska glasögonen på. Men det är ju sagor och det är ju inte Ordalagets fel att man gärna gifte bort sina döttrar lite till höger och vänster med någon för att de utfört ett uppdrag. Det dödas och slåss utan att tänka så mycket mer på det och det är ett väldigt klasstänkande men så var det ju i gamla sagor.

Flera sagor minns jag med värme från när jag själv var liten. Fiskaren och hustrun t ex och Stadsmusikanterna i Bremen. Och jag var ju också en sucker för de där prinsesshistorierna trots allt… 


På det hela tagen en fin samling och plockar man russinen och väljer bort det som inte passar en så tror jag att det kan vara en rolig bok att bläddra i med sina kottar.

Inga kommentarer: