tisdag 11 november 2014

Champion av Marie Lu

Champion (inbunden)
Så kom den då, den sista och avslutande delen i Legend-serien av Marie Lu och jag måste säga att jag tycker att den höll måttet förvånansvärt väl, hela vägen! Kan ju inte låta bli att jämföra med Allegiant av Veronica Roth som jag läste för inte så länge sedan och den delen tyckte jag faktiskt haltade en del. Champion är dock spännande hela vägen och har ett slut jag känner mig mer än nöjd med. Utan att avslöja om det slutar bra eller dåligt.

Jag tycker nog att legend-serien har varit mer jämn än Divergent-serien, fast Divergent har haft fler toppar. Insurgent är en riktigt, riktigt bra bok t ex. Men det är egentligen orättvist att jämföra dem.
Champion handlar om det oundvikliga krigsutbrottet. Kolonierna har beslutat sig för att slutligen förklara krig mot Republiken samtidigt som smittan sprider sig genom båda läger och skördar offer på båda sidor. Days migränanfall blir allt värre och allt svårare och hans läkare ger honom slutligen en sista dödsdom. Att han var döende visste han, men inte precis hur kort tid han har kvar. Finns det tid att stoppa kolonierna? Republiken och elektorn Anden ber Antarktis i norr om militärt stöd, men de ställer endast upp om de Republiken kan visa på att de hittat ett botemedel mot smittan som sprider sig. Tiden är på väg att rinna ut och utan botemedel och utan militärt stöd kan republiken tvingar att kapitulera inför koloniernas enorma krigsmakt. Och då är inte Days sjukdom längre ett problem, de kommer alla att bli avrättade som fiender till staten.

Jo, men visst håller det. Lu har en lagom avancerad och actionfylld intrig laddad med ett artilleri av känslor och överraskningar. Hon har verkligen en förmåga att dra in en i historien och jag skulle inte bli förvånad om Lu skulle börja skriva manus till Hollywood en dag. Inte bara baserat på de här böckerna. En annan sak jag verkligen gillar och har märkt på skolan där jag jobbar är att trots att detta är böcker med mycket kärlek och känslor, skrivna av en ung tjej, så är det främst killar som läser och gillar. Förmodligen för att vart annat kapitel är ur Days perspektiv. Överhuvudtaget får man ju säga att det är främst kvinnliga författare som dominerat dystopitrenden (Collins, Roth) men det är minst lika många kilar som tjejer som läser de här böckerna. Ovanligt och mycket roligt att den normen faktiskt bryts. Killar kan läsa om tjejer också. Faktiskt. De brukar bara inte göra det.

Hur som helst, värdig och väl genomarbetad avslutning på trilogin! Jag gillar verkligen! 

1 kommentar:

Bokhuset sa...

Jag tyckte också väldigt mycket om Legendserien. Precis som du hade jag svårt för Allegiant och bävade lite för Champion, men jag blev helt nöjd. Grät tom en liten skvätt. :-) Och visst är det kul att fånga upp pojkars läsande, något som kommer mer och mer tycker jag.