torsdag 9 oktober 2014

Nobelspekulationer

Hur många är vi där ute egentligen som sitter och räknar ner till klockan 13 idag tro? Förra året så gissade jag faktiskt rätt på Alice Munro, i år har jag inte den blekaste aning. För att vara lite kontroversiell så gissar jag på en lite yngre kandidat, Mircea Cartarescu. För jag tror på en man, kanske från ett öststatsland, kanske någon som är lite äldre än 58 i och för sig, men varför inte? Oksanen hade varit roligt också förstås. men en kvinna två år i rad? Förmodligen inte. Om två timmar vet vi!

Uppdatering:
Ja, tji fick jag. En fransos. Vit västerländsk man. Fast fransman och inte engelskspråkig i alla fall. Patrick Modiano är ju ett av de namn som ändå tippats utav flera så helt oväntat var det väl inte ändå, även om jag själv naturligtvis hade föredragit andra kandidater. Kan dock inte uttala mig om Modiano eftersom jag inte har läst honom, men man kan ju gissa att försäljningen kommer att gå upp avsevärt nu. Stort Grattis till Elisabeth Grate förlag i alla fall som i höst ger ut en ny bok av honom, Dora Bruder, som jag måste erkänna att jag faktiskt är himla sugen på att läsa. Oavsett om han hade fått nobelpriset eller inte.

3 kommentarer:

Jenny B sa...

Jag hoppas på Ismail Kadare. Jag gillar även Mircea Cartarescu, speciellt hans novellsamling Nostalgia (ja, den ÄLSKAR jag!), men Orbitór-trilogin var litet väl utflippad...

Bokomaten.. sa...

Ja, nu blev det ju en fransman istället, men en fransman som jag ändå är lite lockad av att läsa faktiskt. Har tittat på hans böcker tidigare, men tänkt att det kanske är lite för gubbigt för mig. Ska definitivt ge dem en chans i alla fall.

Fru E sa...

Jag vill också väldigt gärna läsa Dora Bruder! Jag tycker att det är ett val som känns intressant och han väcker min nyfikenhet!