tisdag 28 oktober 2014

Mamma, pappa, pengar

Mamma, pappa, pengar : en ekonomihandbok för föräldrar (inbunden)Mamma, pappa, pengar : en ekonomihandbok för föräldrar av Johanna Ögren & Jenny Rosander Ney

Det är inte någon hemlighet att ekonomin förändras när man får barn. Självklart är det så. Författarna till denna bok upptäckte att det inte fanns någon riktigt bra handbok eller information på svenska om vad man bör tänka på och hur man går tillväga så de bestämde sig för att skriva sagda bok själva.

Och det är en omfattande bok. Allt från vad man kan behöva när babyn är liten till vad man bör ha tänkt på innan ifall ens särbo går bort. Mycket är sunt förnuft och en del är handfasta förklaringar. Vad innebär det att löneväxla, t ex? Ärligt talat är jag inte säker på att jag fortfarande vet det… I slutet av boken skriver det att ekonomi kan vara roligt! Och är inte alls svårt! Det trodde jag också innan jag började läsa den här boken och inser hur mycket jag INTE gör, planerar eller har tänkt ut redan nu. Framför allt skäms jag åter igen för att jag inte börjat pensionsspara… Herregud, att jag vågar skriva det här. Jag ska ta tag i den delen snarast.

Mellan kapitlena så har Johanna och Jenny sprängt in exempel på hur olika familjekonstellationer kan hantera olika situationer. Hur gör man med sin gemensamma ekonomi t ex? Dessutom ger de båda författarna frikostligt med exempel ur sina egna liv. Den ena satsar på guldkant i vardagen, på att behålla sommarhuset mm, den andra på att spara till resor.

Jag får med mig ganska mycket från den här boken faktiskt och jag tror att någon som är ännu mer i startgroparna på sitt förhållande kan få ut ännu mer. Kanske har man inte varit tillsammans så länge? Kanske funderar man på att flytta ihop? Skaffa barn? Gifta sig? Vad kan vara bra att tänka på i förväg mer än att skriva samboavtal? Och hur gör man det? Det finns flera exempel i slutet av boken också. Hur kan ett testamente se ut?

Jag får personligen inte jättemånga handfasta tips eftersom vi kommit en bit på väg och redan har avhandlat en del av de här frågorna i min familj. Däremot blir jag peppad att ta tag i saker som ligger. Och ärligt talat, en del av ekonomin går faktiskt över huvudet på mig. Jag förstår fortfarande inte riktigt hur man löneväxlar som sagt var. Men jag har blivit mer intresserad av att ta reda på det om det kan hjälpa min ekonomi. Generellt tror jag dock att många som läser den här boken redan har lite koll. Man kanske inte plockar upp den här boken om man inte redan är lite intresserad. Det är dock en väldigt bra bok att ta till när man funderar kring ”nästa steg” i livet. Man kanske har bra koll på sitt sparande, men hur gör man när det kommer en knodd och ställer allt på ända? 

Inga kommentarer: