tisdag 2 september 2014

Donna Tartt for kids?



Under ägget (kartonnage)Under ägget av Laura Marx Fitzgerald

Innan jag fick den här boken i handen så läste jag en del om den på förlagspresentationer och andra sidor. En beskrivning som ofta återkom var ”Donna Tartt för barn”, vilket ju tilltalar oerhört men också känns lite oroväckande med tanke på att hennes böcker ofta är både våldsamma och framför allt fulla av droger. Det är tack och lov inte det Fitzgerald har koncentrerat sig på dock. Det här är snarare en Steglitsan för nybörjare. Ett litet barn (Theo!) som tvingas ta hand om sig själv upptäcker en ovärderlig tavla och gör allt för att hålla den gömd undan myndigheterna. Känns det igen?

Ja, Theo (eller Theodora som hon egentligen heter) bor i ett fallfärdigt hus i NY. Sin pappa har hon aldrig lärt känna och mamman har under många år gått allt längre in i sig själv och sitter mest och löser ekvationer hela dagarna. Istället är det Theos morfar som tagit hand om henne fram till nu. När morfar dör blir det istället Theo som tvingas ta hand om hus och hem. De har aldrig haft särskilt mycket pengar, men nu är det verklig kris. När Theo råkar spilla en flaska rengöringsmedel över en av morfars tavlor så blir hon först förtvivlad. Tavlan hon tittat på varje dag under hela sin uppväxt försvinner bokstavligt talat med varje drag hon gör med trasan och hon försöker torka rent. Det är bara det att UNDER tavlan finns något helt annat bevarat. Theo som tillbringat många långa dagar och veckor på stadens museum med sin morfar, hon tycker att tavlan känns bekant. Men det kan inte vara… kan det verkligen det? En äkta Rafael? En av renässansens absolut största målare? Om det stämmer så sitter hon på en fullständig förmögenhet, något hon verkligen inte skulle tacka nej till… men har morfar stulit den? Är det en förfalskning?

Ja, det blir naturligtvis spännande, men det hela är också skrivet med en stor dos humor. Visst får man lite Donna Tartt-vibbar av konsten, NY och den utsatta flickan, men det är mer som om Meg Cabot skulle ha skrivit om ett av Tartts manus. Eller Jenny Abrahamson, eller Jonathan Tropper för barn. Jag har egentligen lite svårt för den där putslustiga humorn, men eftersom äventyret tar över några sidor in i boken så har man överseende med det. Jag hoppas att mina elever och många andra kommer att gillad det här för det är ganska annorlunda. Det är inte ett vanligt äventyr, men det är ju heller ingen regelrätt humorbok. Dessutom påminner omslaget väldigt mycket om Ingelin Angerborns böcker och det är inte alls samma genre egentligen så hoppas att det hittar rätt ändå.

4 kommentarer:

Lena sa...

Har en bok av Tartt på plattan som skall läsas. Men denna för barn verkar intressant. Får nog läsa den också!

Bokomaten.. sa...

Ja, den går ju definitivt snabbare att läsa.:)

Bibliotekskatten sa...

Nu har jag läst klart och gillar väldigt mycket. Funderar lite på målgruppen. Jag tänkte prova att ha med den på några bokprat för att se hur den tas emot. Håller def med om likheten i omslag med Angerborn och undrar om det är ett medvetet val? Om man tagit fasta på det lite "mystiska"? Hur som helst så hoppas jag nästan på en fortsättning, fast jag annars är ganska trött på serier och gärna läser fristående. I alla fall för barn och unga ...

Bokomaten sa...

Ja, jag håller heeelt med dig vad gäller serier men det ÄR ju himla bra för barnen om det finns fortsättningar på det de gillar. Fast jag själv börjar bli lite trött på serier. Det trista är ju också när första delen aldrig är inne så vill eleverna inte läsa resterande delar..
Tänker att den här är perfekt i 5:an så ska nog också prata om den. När mina ex kommer tillbaka till biblioteket för nu är de utlånade..=)