måndag 25 augusti 2014

Sommarsummering!


Ja, man får väl anse sommaren som i alla fall satt på paus om man inte ska dödförklara den helt. Höstterminen har dragit igång och äpplena mognar på träden. Brukar vara ett hösttecken för mig i alla fall. Det har blivit en hel del läst i sommar trots allt. 20 böcker får jag det till, beroende på när man börjar och slutar räkna. Nedanstående lista är dock inte alls i någon sorts läsordning. 20 böcker känns ändå hyfsat bra med tanke på att jag ofta ändå inte brukar läsa så där galet mycket på somrarna. Avsaknaden av pendelbuss och mer fokus på bad och andra aktiviteter brukar ge det. I år har vi inte rest någonstans men haft en liten kotte att springa efter hela tiden så tycker nog att jag kan vara ganska nöjd ändå. Han är inte den som direkt låter en sitta still i solstolen när man är på stranden. 

Florensveckan där i mitten på sommaren resulterade i att öka på deckarkontot, något det alltid blir mycket av förstås. 8 deckare får jag det till och lika många barn- eller ungdomsböcker. Bäst i sommar var nog Nattfilm av Pessl. Den utmärker sig om inte annat i omfång också, en riktig tegelsten. Jag blev också positivt överraskad av JK Rowlings deckare under pseudonymen Robert Galbraith men besviken på Boltons senaste. Wallflower av Chbosky sällade sig också till listan av fantastiska ungdomsböcker jag läst i år. Hur har er lässommar sett ut i år?
  1. Gökens rop av Robert Galbraith
  2. Nattfilm av Marisha Pessl
  3. Uppdraget (Svarta Rosorna) av Camilla Lagerqvist
  4. Spår i sanden av Torbjörn och Nora Flygt
  5. 20 över 7 av Ewa Christina Johansson
  6. Krigslist av Robert Swindells
  7. Om det var krig i norden av Janne Teller
  8. 40 –Constant Reader av Linda Skugge
  9. A dark and twisted tide av Sharon Bolton
  10. Pensionat Vidablicks gåta av Katarina Genar
  11. The Sick Rose av Erin Kelly
  12. Livet efter dig av Jojo Moyes
  13. Vecka 36 av Sofie Sarenbrant
  14. Wallflower av Stephen Chbosky
  15. Hämnden bär Prada av Lauren Weisberger
  16. The Dark Heart of Florence av Michele Giuttari
  17. The Black Rose of Florence av Michele Giuttari
  18. A Death in Calabria av Michele Giuttari
  19. Hemliga möten av Pilar Molina Llorente
  20. Svarta Vatten av Attica Locke

Inga kommentarer: