torsdag 28 augusti 2014

Ny-släpps-skam?



The Paying Guests (häftad)

I våras myntade Bokbabbel uttrycket ”pocketskam”, ni vet den där känslan när en bok kommer i pocket som har stått oläst i ens egen hylla sedan den släpptes som inbunden, eller ännu värre, på engelska först!

Nå, vad kallar man då den känsla när man får bevakningsping på böcker som man tänkt att man jättegärna skulle vilja läsa, men man fortfarande har alla författarens tidigare böcker olästa i hyllan..?
Sarah Waters kommer i dagarna med en sprillans ny bok, The Paying Guests, som utspelar sig i 20-talets London. Waters är en sådan där författare som jag egentligen tror skulle kunna vara en av mina absoluta favorit-författare, om jag bara fick ändan ur och läste något någon gång. Jag FÅR dock inte köpa hennes senaste bok utan att första ha läst åtminstone EV av de som står där hemma. Det skulle ju bara vara dålig ekonomi. Och ja, jag vet, det är faktiskt äkta skam jag känner över att ännu inte ha läst något, men det finns ju så många böcker man vill läsa och det har alltid fallit sig att något annat har blivit prioriterat av olika anledningar. Kanske hösten 2014 kan bli hösten då det verkligen händer?

4 kommentarer:

Jenny B sa...

Åh, jag känner som du för Sarah Waters utan att ha läst något av henne! Tror inte att jag har någon bok av henne i hyllan, dock. Men känn ingen skam! Du har ju köpt hennes böcker av en längtan, och sedan har du bara inte haft tid... vi är många, många som känner igen oss i att önska några extra timmar per dag för att hinna läsa!

Bokomaten sa...

Ja, det här är inte den enda bok som släppts i höst som jag tänkt att Åhh, den vill jag läsa, men jag har ju hens förra bok fortfarande oläst i hyllan... Jag KAN ju inte köpa en till då...

Eli sa...

Åh, du kommer verkligen älska hennes böcker. De är såå bra! Tror Tipping the Velvet är min favorit, fast i höstrusket passar spökiga The Little Stranger alldeles utmärkt..

Bokomaten sa...

Ja, men jag vet ju detta. Därför det känns både bra (så många bra böcker kvar) och skamligt. Tipping the velvet såg jag som TV-serie för något år sedan. Himla bra minns jag att jag tyckte den var i alla fall men tror också att The Little Stranger kanske skulle passa bäst att börja med nu...