onsdag 20 augusti 2014

Autumn leaves


Hittade denna Höstenkät hos Fiktiviteter, som i sin tur hittat den hos Litteraturkvalster. Alltid kul med listor och jag kom själv av mig med enkätandet lite i våras så tänkte att det kunde vara kul att hoppa på någon annans. 

Min första känsla när jag sonderat höstutgivningen: Jag har inte råd. Eller tid. Och alla hyllvärmare då!!?

Jag längtar särskilt efter: Therese Bohmans ”Den andra kvinnan”. Älskade verkligen ”Den drunknade” som kom för några år sedan.

Jag blev förvånad över: Åh, inget speciellt faktiskt. Kanske att Denise Minas gamla Garnethill-deckare ska komma i nytryck hos Modernista. Välförtjänt dock, men är ju inte så vanligt med nytryck av moderna deckare ändå.

Jag är nyfiken på: Åh, så himla mycket. Lauren Beukes ”Flickor som skimrar” och Erin Kellys ”Ett bindande löfte” bl a.

Som jag har väntat på den här fortsättningen: Allegiant av Veronica Roth förstås och Champion av Marie Lu. Båda avslutande delar i respektive trilogi. Dystopier ftw.

En debutant som låter spännande: Åh, svårt. Brukar alltid hitta minst en debutant jag blir nyfiken på men kommer inte på någon på rak arm just nu, tyvärr.

Detta är ingen debutant men jag blir nyfiken på den här ändå: Svarta Vatten av Attica Locke blev jag himla nyfiken på. Nu har jag redan läst de som tidigt recex, men när jag såg den i höstkatalogen tänkte jag att jag verkligen ville kolla in den. Det var ju också Attica Lockes debut, men hon har skrivit ytterligare en bok sedan dess som jag faktiskt blev nyfiken på först, men ännu inte läst. The Cutting Season. Mörk och rå sydstats-deckare.

Jag blev själv förvånad men jag blev inte alls sugen på att läsa: Åh, jag är ganska osugen på en hel del kokböcker som hag brukar kasta mig över annars. Även om det kommer en del nytt i vegohyllan som ser spännande ut.

Jag hänger på locket till brevlådan när denna bok kommer: Therese Bohmans då..

Jo jag vet att denna bok inte är med i höstutgivningen, men till hösten ska jag banne mig äntligen läsa: Spjärna mot udden av Christine Falkenland. Har den kvar sedan i våras och tappade lite sugen efter någon rec men vill ändå gärna läsa.

Höstmotto: Varannan jobb-bok, varannan guilty pleasure. Ja, allt som jag inte har direkt nytta av för jobbet, dvs ungdomsböcker, barnböcker mm, det räknar jag som guilty pleasure.

4 kommentarer:

litteraturkvalster sa...

Haha underbart motto!

Ylva sa...

Jag antar att du vet att Lisa Bjärbo kommit med en ny vegkokbok. Jag gillar varken grönsaker eller att laga mat, men tipsar gärna om böcker. ;-)

Bokomaten sa...

Oh ja, det har jag sett Ylva. Jag gjorde ett inlägg om det i somras om hur absurt det såg ut i min inbox när jag fick bekvakningsmeddelande på FYRA stycken veggoböcker på samma dag.=) Men väldigt roligt!

Bokomaten sa...

Och Littkvalster, ja, något motto ska man ju ha. Som varannan vatten, ungefär, fast lite mer passande för en boknörd.=)