måndag 21 juli 2014

Florensvecka: Hemliga möten av Pilar Molina Llorrente

Innan jag gick på semester gjorde jag en snabbsökning i katalogen på jobbet för att se om det kommit något nytt i litteraturväg om Florens. Då upptäckte jag att vi hade en gammal ungdomsbok som utspelar sig i renässansens Florens som jag helt enkelt inte upptäckt tidigare!
 
Hemliga möten handlar om den unge Arduino som som inte vill gå in i familjeföretaget utan hellre vill bli konstnär och målare! Han drömmer om vackra målningar och det finns ingenting han hellre skulle vilja än att få gå i lära hos någon av de stora mästarna. Så hans far ger honom en chans. Han ska få flytta och gå i skola hos mäster Cosimo, en ilsken och osympatisk gammal man som driver sina lärlingar hårt och inte lär dem särskilt mycket i ärlighetens namn. Men Arduino får en andra chans. Han upptäcker att den elake Cosimo har stängt in en ung och duktig målare på vinden då han känt sig hotad av pojkens talang. Arduino börjar gå upp till pojken med mat men också för att lära sig att måla!
 
Det är väldigt lättläst och tyvärr gör det att det en del av djupet i berättelsen försvinner. Det är fortfarande lagom spännande att läsa om den unge pojkens liv i målarverkstaden men jag tror att myckket av det beror på att jag har ett förintresse. Däremot, om man är intresserad av historia och historiska äventyrsböcker så tror jag att denna kan gå hem. Dock snarare hos en yngre åldersgrupp än den som den riktar sig till. Den är nämligen ungdomsklassad men jag gissar att den passar bättre för en 11-åring.

Inga kommentarer: