tisdag 22 juli 2014

Florensvecka: A death in Calabria av Michele Giuttari

Mitt mest säkra kort när jag längtar till Florens är att pocka fram en deckare av Michele Giuttar, Florens fd polischef som blivit författare och rådgivare till regeringen när det gäller maffiafrågor. Det är hyfsat spännande om än ganska råa deckarhistorier som alltid visar en stor kärlek till staden de utspelar sig i. Mycket mat och vin och mycket lokala beskrivningar.
Nu hade jag dessutom tre stycken olästa deckare av honom i hyllan. Alla om kommissarie Ferrara, polischef i Florens(!), något till åren men stark och kvicktänkt och gift med en tyska, Petra, som det inte riktigt framkommit vad hon sysslar med tidigare.
Så typiskt då ändå att just den här deckaren är lite av en avstickare för Giuttari då den till största delen utspelar sig i NY, vilket ju inte är fel det heller naturligtvis. Några väldigt bestialiska mord begås i en våning på Manhattan. Mord som verkar kunna ha kopplingar till maffian då de mördade är italienare och morden ser ut som en fullständig avrättning. Naturligtvis är det stora pengar och droger inblandade men eftersom alla håller tyst, även de mördades syster som nu ör ensam kvar, blir fallet extra svårt att lösa. Både för den amerikanska polisen, FBI och Ferrara som är tillfälligt stationerad i Rom efter att ha blivit förflyttad.
Det är spännande så det skriker om det men florensporren lyser med sin frånvaro. Det är dock en av de i mitt tycke råare böckerna i serien men det gör absolut ingenting. Jag läser den med nöje ändå, ”trots” att den framför allt utspelar sig i NY och delvis i Rom och Calabrien.
Kuriosa är att vi också får veta att Petra jobbar som skribent för en an Italiens större modemagasin. Jag har tidigare trott att hon kanske var hemmafru eftersom vi bara träffat henne korta stunder i deras hemmiljö.

Inga kommentarer: