måndag 9 juni 2014

Kokboksmåndag: Vintageparty av Linda Hansson, Louise Lemming och Emma Sundh

Vintageparty : fyndiga tips för flärdfulla fester (inbunden)Ja, denna vecka blir det inte någon vanlig kokboksmåndag utan snarare festfixtipsarmåndag.

Det är en otroligt fin bok men påpekas på många ställen här hur otroligt enkelt, billigt, lätt och billigt det är att ha retrofest. ”För några ynka kronor” tycker jag att jag har läst ett antal gånger nu, och det stämmer säkert om man har tid att leta, titta runt och förbereda en del. För ett par år sedan hade alla de olika temana och tipsen som presenteras i den här boken varit guld för mig också, då jag gärna gick runt och tittade i loppisbodar mm. Numera finns faktiskt inte samma tid så billigt, ja, kanske, enkelt, njae. Inte riktigt. Man kan ju dock välja att bara plocka upp ett eller ett par tips i den här boken och sedan bjuda sina vänner på te eller picknick. Hur som helst är den en enda stor fest bara ATT BLÄDDRA I! Åh, vad jag hoppas att mina barn kommer att tycka om temafester så man får ägna lite tid åt deras kalas också. Naturligtvis kommer de förmodligen inte vilja ha 40-talsfest utan snarare ha tema ”Cars” eller något, men man kanske kan lirka till sig lite kompromisser ibland ändå. Och har man tiden och möjligheten att fira sig själv så KÖR PÅ säger jag! Här är oändligt med fina bilder, tips, idéer och tonvis med inspiration. Man vill bara flytta in i deras pastelliga picknick-värld.

Förr ordnade jag ofta fest, numera blir det mer sällan men Ååååhh, tänk att ha dekadent 20-talstema på ett nyår? All inspiration kanske man inte hämtar här, men tillräckligt för att räcka en bra bit i alla fall. Och framför allt är det väldigt trevligt bara att bläddra och läsa. Vad säger Bokbloggarmaffian om lite temafester? Har vi inte på TOK för få partyn? Nästa träff föreslår jag att vi kör fest med tema Gertrud Steins Paris eller Boyes Berlin! 

2 kommentarer:

Bibblo-Sara sa...

Ja, en vill verkligen flytta in!

Marcusbiblioteket sa...

Jag har varit sugen på den här boken och kommer säkert köpa den nu, för att väcka den där inspirationen du verkar ha fått.

Men jag blir dubbelt så peppad på att få se dig genomföra fler temafester och blogga om dem!! Boyes Berlin låter ju awesome!!