tisdag 27 maj 2014

Veronica Mars -The Book

Veronica Mars: An Original Mystery by Rob Thomas (e-bok)Veronica Mars: The Thousand-Dollar Tan Line av Rob Thomas och Jennifer Graham

När jag hade beställt den här som pappersbok så kom jag ju på att jag last I något utskick att den skulle komma som ljudbok direkt också och att Kristen Bell, Veronica Mars her self, skulle läsa in den. Eftersom maken också ville läsa och endast läser ljudböcker så var han snäll nog att skaffa den åt oss båda och BOY OH BOY vad bra det här ÄR! Jag är verkligen inte ett dugg besviken! Den här historien är bättre än filmen.
Boken tar vid där filmen slutar ungefär. Veronica har beslutat sig för att stanna i Neptune och jobba ihop med sin pappa på deckarbyrån. Logan har åkt iväg på militärtjänstgöring och Mac har hoppat av sitt jobb på Kane Softwere och jobbar nu extra på deckarbyrån som ”it-konsult”. Eftersom Keith är konvalescent så tar Veronica hand om uppdragen, men det är tunnsått med erbjudandena.. Tills en ung tjej på besök i Neptune för att fira lov (spring break) försvinner efter en fest och inte dyker upp igen. Sist hon sågs var på en fest i ett av husen i de finare kvarteren och hennes familj är utom sig. Veronica får i uppdrag att försöka hitta henne eftersom den lokale polisen inte bara verkar vara inkompetent utan även lite lagom korrupt. Och naturligtvis har de valt helt rätt person!

Fast det blir livsfarligt för Veronica vid flera tillfället och hon även får konfrontera en del egna spöken så kan Veronica naturligtvis inte släppa det här fallet. Och det blir så spännande och så bra att man bara VILL HA MER!! Om jag förstått det hela rätt så ska det förhoppningsvis bli en serie böcker av det här och jag kan inte vänta på nästa del! Det är verkligen, verkligen, verkligen bara SÅ BRA! Många av de karaktärer vi vant oss vid finns med, flera referenser bakåt i tiden till gamla fall, men samtidigt håller historien i sig verkligen måttet! Det är roligt att befinna sig i den välkända miljön och med de karaktärer man känner sedan tidigare, men det hade verkligen inte räckt om inte själva fallet också hade varit så spännande. Skickligt vävs det samman med Veronicas eget liv, precis som i TV-serien, så det ena hade inte kunnat existera utan det andra. Dessutom ser jag att det ska komma en ny bok redan i höst! Ååååh. vad jag längtar!


Boken är skriven både av Rob Thomas, seriens skapare, och en Jennifer Graham. Jag är lite osäker på hur de delat upp arbetet, men jag kan misstänka att Rob Thomas har kommit med idén, själva plotten, men sedan har Graham gjort det till en fysisk bok. Uppenbarligen är det ett samarbete som fungerar så jag hoppas verkligen inte att någon av dem tröttnar på sitt jobb.

7 kommentarer:

Helena (Fiktiviteter) sa...

Du har övertygat mig, den här måste jag äga och läsa snarast! Tack :-)

Bokomaten sa...

Ja, alltså, verkligen! Det här är faktiskt bra på riktigt!

Anna A sa...

Blev också helt såld på denna. Var lite skeptisk innan om de verkligen skulle klara att hålla känslan, men det gjorde de ju med råge. Hoppas som du att det blir en lång serie och att det kanske blir något mer filmat som också vävs in.

Miriam - Schitzo-Cookie's Book Blog sa...

Åh måste läsa/lyssna!!

Jenny B sa...

Så spännande! Tack för tipset från en annan Veronica Mars-älskare. :)

Bokomaten.. sa...

JA, jag kan itne nog framhålla hur glad jag blev över att den här var så bra! Att det itne bara blev en bok för pengarnas skull liksom utan något som verkligen gör mig sugen på mer!!

snowflake sa...

Vad spännande! Tack så mycket för tipset, det här måste kollas upp.