torsdag 1 maj 2014

Svansar runt - på bondgården av Hanna Albrektsson

Svansar runt - på bondgården (kartonnage)Det här är en typisk bok som det är bra att ha testat på sitt barn innan man ger ett utlåtande för visst är den fin, det tycker jag också, men jag hade aldrig kunnat tro att den skulle fånga min pojkes uppmärksamhet på det här sättet. Jag vet faktiskt inte vad det är som gör att han sitter stilla i mitt knä och gärna läser boken två gånger. Ibland tre. Det är då ett ganska bra betyg... Själv tycker jag att det är fina bilder och färgglatt men egentligen inte så speciellt. Det är en upprepningssaga där man på varje uppslag få se ett nytt djur som drar i en svans.. ”men vems svans då? Jo… Kattens svans!” Som i sin tur drar i någon annans svans osv osv tills man kommer till slutet och förstår vad alla djuren gör. Inga konstigheter, upprepningar är bra, men pojken tycker definitivt att det är mer spännande än jag gör.

Missförstå mig inte, jag tycker också att det här är en fin bok, och jag blir väldans glad av att läsa den med alla fina djur. Jag ser bara verkligen inte vad det är som får honom att sitta mer stilla och läsa den här än t ex mina favoriter av Emma Adbåge, böckerna om kroppen. Kanske är det för att pocketen delar intresset för svansar med alla djuren i boken. Något av det roligaste han vet är nämligen att dra vår katt i svansen. Katten är något mer skeptisk till hur stort nöje det hela egentligen utgör men han verkar nerröstad om man ska tro djuren på bondgården… Även om man till slut förstår att de tillsammans drar i RÄVENS svans för att rädda hönsen på gården.

Ja, högt betyg från mig men ännu högre från pocketen.

Inga kommentarer: