måndag 12 maj 2014

Kokboksmåndag: Grön barnmat –näringslära och vegomat.

Grön barnmat : näringslära och vegomatGrön barnmat –näringslära och vegomat. För barn 0-5 år, och gravida och ammande kvinnor.

För ett tag sedan köpte jag hem detta lilla oansenliga häfte. Man ska dock inte låta sig luras för mellan de tunna pärmarna gömmer sig smockfullt med information, näringslära och tips. Här finns massor med information om vad man bör tänka på om man ger sin 1-åring veganmat, hur man får ihop en fullgod måltid om man har lite bråttom och är utan recept och rekommenderade dagliga intag av olika vitaminer, mineraler, fett, protein, kalcium osv. Det är en väldigt tunn guldgruva helt enkelt. Här finns dock också lite recept på rätter som fungerar för hela familjen, inte bara små kottar. Allihop är veganska men vill man så går det förstås bra att byta ut havremjölk mot komjölk osv. Till varje recept finns lite extra näringsinfo tips på hur man kan variera rätten och vad som gör den bra för små barn, ex färgglad, greppvänlig osv.


Det är nästan så att det är lite väl faktaspäckat emellanåt. Det blir nästan lite svårsmält. Man kan bara läsa korta delar i taget, det är inte någon pärm till pärm-bok direkt, även om jag gärna skulle vilja läsa den pärm till pärm, flera gånger. Och skulle definitivt behöva det. Det finns ingen chans att jag kommer att komma ihåg vad rekommenderat dagligt intag av Folat är t ex, men det är bra att ha läst det någon gång och kanske kunna gå tillbaka och se efter då och då. För att friska upp minnet på vilka livsmedel som kan vara bra för vissa näringsämnen. En sak tar jag dock med mig från den här boken. Bönor och broccoli KAN vara det närmaste superfood man kan komma. Enkel och suveränt bra kombo. Protein, järn, c-vitamin (som boostar järnupptaget), kalcium, folat, riboflavin osv. Lite rapsolja på det och man täcker in rätt mycket. Jag kommer att återkomma till den här flera gånger. Eftersom den är så lite så är den inte så skrymmande heller så man kan ha den liggande i köket ex.

Inga kommentarer: