måndag 19 maj 2014

Kokboksmåndag: Green – gröna smaker för barnfamiljen av Johanna Kalén Ståhl

Green : gröna smaker för barnfamiljen (häftad)Som relativt nybliven mamma och vegan så är det självklart att jag funderar kring vad min kotte ska äta, hur han får i sig allt han behöver men också hur jag ser till att han inte får i sig en massa skadliga kemikalier och liknande. Vi äter ekologiskt så långt det går men vill ju också se till att det både är gott, näringsrikt och innehåller vad han behöver för att växa. Till min hjälp tar jag allt jag hittar och det har faktiskt kommit ganska mycket kokböcker och böcker med tips för nyblivna föräldrar i köket. Den här boken kom förra året och ställer sig väl i mitten någonstans. Det är många bra recept, fina bilder och den är tilltalande att bläddra i. På slutet kommer lite näringslära och tips på vad man kan tänka på. Det jag gillar här är att det inte är överväldigande mycket utan sammanfattar det viktigaste kring proteiner och mineraler. Och det är suveränt att ha lättillgängligt och enkelt att tillgå! En del av det här vill jag kopiera upp och sätta på kylskåpet!

Däremot så är jag lite skeptisk till en annan sak i boken: Jag skulle säga att den vänder sig till de med barn som hunnit bli några år för här finns ingen åldersrekommendation eller åldersindelning alls. När det gäller små barn finns det mycket som de inte kan äta eller ens bör äta. Naturligtvis handlar det också lite om sunt förnuft. Att inte ge för svårtuggade saker till sin 1-åring eller hela nötter som hen kan sätta i halsen t ex. Ändå är man ju lite smånervös över att göra rätt och hade gärna haft lite mer tips av typen:  lämpar sig för barn från 1 år, från 3 år.. osv. Även om det står i förordet att boken riktar sig till barn som äter riktig mat. Ett plus är dock allt ”nyttigt” godis men en del av ingredienserna kan vara lite svåra att få tag i och kan kanske även kräva en liten förklaring. Vad är björksocker, liksom? Det nämns i näringsläran längst bak att det är Xylitol, men tror ändå att många hade uppskattat lite mer info. Även om det är relativt lättgooglat.


På det hela taget så skulle jag säga att den kompletterar de andra böcker jag har i hyllan väl, men skulle nog inte nöja mig med enbart den här. Inte ännu i alla fall. Kanske om jag hade barn som var några år gamla redan, och då bestämde mig för att börja äta mer grönt. Då kanske den här till och med hade kunnat vara en ganska bra hjälp i början.

Inga kommentarer: