fredag 2 maj 2014

Förkyld fredag

Flavia?

Idag är ni nog inte många som sitter framför datorn på jobbet. På pendelbussen i morse ekade tomt trots att det brukar vara packat med folk på morgonen. Jag har dragit min trötta rumpa till jobbet trots allt. Pocketen har varit vaken halva natten pga sjuk, vilket betyder att hans föräldrar idag ser ut som något ur ”The Walking dead”. Det är dock lika lugnt och skönt på jobbet som på pendelbussen och jag klagar verkligen inte alls. Idag ska det bli mycket gjort! Älska stängdagar! Skulle behöva minst en varje månad för att komma ikapp!
Resten av helgen är ju onekligen ganska beroende av hälsan. Har tänkt kammarkonsert men får nog tänka om. Har även tänkt umgås med vänner i eftermiddag och eventuellt titta på gulliga djur (alltså, det kan man ju göra varje dag!) men vi får se vad snoris säger om den saken också. Någon lästid i soffan ska man nog inte tänka sig dock. Mer än pekisar förstås. Pocketen har dock en inre radar som säger till PRECIS när mamma satt sig ner med en bok och en kopp kaffe. Då kommer han sättande och ska upp i famnen och se på youtubeklibb på tvättbjörnar i mobilen eller dra ner mamma på mattan och leka.

OM jag får lite tid över så blir det guilty pleasure-läsning dock i form av senaste deckaren i Flavia De Luce-serien. Ni vet de där böckerna om den 11-åriga kemisttjejen i 50-talets England som jämnt råkar ut för hemskheter? I denna bok har man återfunnit hennes mammas sedan länge försvunna döda kropp och trots en del inledande skepsis till intrigen från min sida så verkar det arta sig till en av de bästa i serien! Det är lätt att tro att böcker med barn i huvudrollen riktar sig till en yngre publik men de här är ju allt annat än barnböcker.

Nå, vi får se hur helgen artar sig! Hoppas ni alla har en lugn och skön långledighet och slipper snö och kyla och istället kan njuta av fågelkvitter och äppelblom! Hittar ni på något speciellt? Läser ni något kul?

2 kommentarer:

Jenny B sa...

Vad skönt med en lugn fredag när du ändå är trött! Man får mycket gjort och känner sig ändå inte stressad. Själv är jag en av alla dem som tagit ledigt och åkt ut till en liten stuga vid en sjö. :) Här har jag just läst ut en bra bok och hoppas på ännu mer lästid till nästa inbundna tjockis jag har med mig.

Trevlig helg!

Ylva sa...

Fredagarna tillbaka här? Jag har just läst ut Komma och gå av Tayie Selasi och tyckte väldigt mycket om den!